Negen landen in veertien dagen

11 augustus 2019 - Wageningen, Nederland

Dit reisverslag typ ik weer vanaf mijn laptop thuis in Wageningen. De vakantie zit er helaas weer op. In twee weken tijd zijn we in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Italië, Zwitserland, Liechtenstein en Frankrijk geweest. Negen landen bezocht in twee weken betekent natuurlijk enorm veel rijden, maar doordat er zoveel te zien was heb ik dat geen moment erg gevonden. Voordat ik stop met schrijven natuurlijk wel hier nog even een update van de laatste dag.

Gisterochtend zijn we vanuit Sufers vertrokken naar Colmar in Frankrijk. Onderweg zijn we nog gestopt in Vaduz (de hoofdstad van Liechtenstein) om te lunchen (en om een extra land aan onze reislijst toe te kunnen voegen :P). Liechtenstein is een dwergstaat die grenst aan Zwitserland en Oostenrijk. Het is maar ongeveer 160 km2 groot. Tegen het centrum van Vaduz aan ligt een mooi fort op een heuvel, maar verder was er niet zo heel veel te zien. Het landschap verder is net als Zwitserland bergachtig.

In de namiddag kwamen we aan in Colmar. Colmar ligt in de Franse Elzas, en is een erg leuk stadje met veel vakwerkhuizen. In een deel van het centrum liggen grachten en dat wordt dan ook wel Klein Venetië genoemd. We hebben 's avonds door het centrum gewandeld en in een erg schattig restaurant waarin allemaal poppen ophingen (inclusief verschillende Pinokkio's, dat vond ik zelf erg leuk) gegeten. Het is een erg leuk centrum en is ook zeer fotogeniek. Alleen had ik problemen met mijn camera dus of mijn foto's gelukt zijn moet nog blijken.

Vanochtend zijn we om 10 uur vertrokken en hebben we gekozen voor de snelste route via Duitsland naar Nederland. Rond 15.30 u was ik weer in Wageningen. Morgen begint het werkende leven weer en kan ik gaan nadenken over mijn volgende reisplannen!