Doei Kumasi, hoi Accra

28 juni 2017 - Accra, Ghana

Accra, woensdag 28 juni, 7.25 uur

Dit keer geen reisverslag vanuit Kumasi, maar vanuit Accra, de hoofdstad van Ghana.

Eergisteren was ik weer vroeg in de dierentuin voor mijn laatste ronde met de dierverzorgers. Daarna wilden we weer verder aan het chimpanseeverblijf, maar er bleek nog steeds geen verf te zijn gekocht (voor er dan verf is ben je met gemak een halve dag verder). Wel was de lasser gekomen om de schuiven veiliger te maken.
Na een kort dankwoord voor onze komst naar Kumasi tijdens een personeelsbijeenkomst zijn we gaan lunchen. Toen we terug kwamen was er gelukkig verf. We wilden gelijk aan de slag gaan. De deur om het verblijf te betreden is vrij zwaar en moet je omhoog schuiven en dan beveiligen zodat hij niet weer dicht valt. Annette en Mimi vroegen mij of ik hem wilde openen. Hoe ik ook probeerde, er was geen beweging in te krijgen. Natuurlijk geneerde ik me er een beetje voor, maar we hebben toch de hulp van de verzorger moeten vragen die natuurlijk ook moest lachen. Op dat moment zag ik het: de lasser had de deur dicht gelast! Het was dus onmogelijk om het verblijf te betreden, en hij kon de volgende ochtend pas weer komen om het te verhelpen. We konden dus helaas niks meer doen.
Als afsluiting heb ik nog een eindgesprek met de manager gehad waarin ik mijn mening gegeven heb over de verzorging van de apen. Hij wilde absoluut mijn eerlijke mening, wat ik erg waardeerde. Ik denk echt dat hij de dierentuin flink omhoog kan trekken als hij zo door gaat!

's Avonds hebben we samen met Dr. Ziekah en Jemimah (assistent manager) een afscheidsetentje gehad. Dat was erg gezellig.

Gisteren zijn Annette en ik met de bus naar Accra gegaan. Mimi blijft in Kumasi om daar verder te gaan met haar studie van de chimps.
In Accra werden we door Andrea opgewacht. Andrea is sinds het begin mijn contactpersoon geweest dus het was erg leuk om haar eindelijk te ontmoeten. We zijn eerst naar het huis gereden waar zij woont met haar man Brendan. Wij logeren daar ook. 's Avonds zijn we op een plek gaan eten waar een pubquiz werd gehouden. Dat was erg leuk. Een zesde plek van de vijftien is lang niet slecht toch?

Zometeen gaan we naar de dierentuin van Accra waar ook het Endangered Primate Breeding Centre van WAPCA ligt. Ik ben erg benieuwd!

Zoals het er nu naar uitziet blijf ik maar twee dagen in Accra en ga ik vrijdag naar de Field Site in het westen van Ghana, op de grens met Ivoorkust. Dat is het gebied waar de Roloway meerkat van nature voorkomt. Helaas is de kans dat ik ze ga zien ontzettend klein (zo bedreigd zijn ze), maar ik kan altijd blijven hopen toch?