Even de drukte van de stad ontvluchten

20 juni 2017 - Kumasi, Ghana

Kumasi, maandag 19 juni, 22.45 u

Tijd weer voor mijn 'om-de-dag-update'.

Gisteren was het tijd om even de drukte van de stad te ontvluchten. We zijn naar Lake Bosomtwe geweest, het grootste natuurlijke meer van Ghana. Het is een kratermeer met een diameter van zo'n 8 km. De krater is naar verwachting ongeveer 1,07 miljoen jaar oud.
Het was een hele uitdaging om er te komen. Eerst heb ik een taxi gepakt naar Asafu Station, vanwaar ik de tro tro naar Atonsu Station heb gepakt. Daar zijn we overgestapt op een andere tro tro, die ons naar Kuntenase bracht. De laatste rit was ongeveer 20 km, en kostte slechts 2 cedi (ongeveer 40 cent). Het comfort was dan wel ver te zoeken, wat nog werd versterkt door de enorm slechte weg, maar daar konden we wel mee leven. Vanaf Kuntenase hebben we weer een taxi gepakt naar het kleine dorpje Abono, gelegen aan het meer.
Na daar geluncht te hebben, zijn we 2 km westwaards gaan lopen naar The Green Ranch. Het was daar mogelijk om paard te rijden, maar wij kozen om op het prachtig gelegen terras met fantastisch uitzicht over het meer plaats te nemen voor een drankje. Het was werkelijk heerlijk om even uit de drukte van de stad weg te zijn op zo'n rustgevende plek. Na daar zo'n uur gezeten te hebben begonnen we een klein beetje met tegenzin aan de reis terug naar Kumasi.
Eenmaal aangekomen in Kumasi, hadden we afgesproken met Dave en Nurria om samen ergens te gaan eten. Dave is een dierverzorger uit Colchester en is adviseur van Kumasi Zoo. Nurria komt uit Spanje en was de persoon die me van het vliegveld in Accra heeft gehaald.

Vandaag ben ik weer in de dierentuin geweest. Vanochtend heb ik met 3 apenverzorgers meegekeken bij het voeren en heb weer wat suggesties gedaan. Daarna heb ik weer wat geverfd aan het chimpanseeverblijf. Best een productieve ochtend dus. Vanmiddag heb ik mijn ervaringen tot nu toe met Dave gedeeld, en nog wat andere kleine dingetjes gedaan.

Na een welverdiende douche kwam ik erachter dat het t-shirt dat ik aan wilde trekken spoorloos is. Ik heb mijn hele kamer ondersteboven getild maar kan het niet vinden. Hoe vreemd het ook lijkt dat slechts 1 t-shirt weg is, ik vermoed toch dat een personeelslid van het hotel het heeft gepakt.

Morgen ga ik uiteraard weer naar de dierentuin. Ik ben van plan om een paar clickers mee te nemen om de verzorgers wat basisvaardigheden van clickertraining te leren.