"Feest" in de boomhut

11 juli 2017 - Accra, Ghana

Accra, maandag 10 juli, 23.40 uur

Inmiddels heb ik het westen helemaal achter me gelaten, en ben ik weer in de hoofdstad Accra. Zaterdagochtend heeft David me naar Takoradi gebracht waar ik de bus naar Cape Coast heb gepakt. Vanaf daar ben ik met de tro tro naar Kakum National Park gegaan. Drie km voor de gate van Kakum National Park ligt Monkey Forest, waar ik eerst even een kijkje ben gaan nemen. Het is een opvangcentrum van voornamelijk apen, maar er zitten ook krokodillen, civetkatten en genetkatten. De eigenaar was een Nederlandse man die een paar maanden geleden vrij plotseling is overleden. Zijn twintigjarige neef die dezelfde passie als zijn oom deelde runt het park nu. Ik kon aan alles merken dat hij het met heel veel liefde doet. Al zijn eigen geld zit in het park. Maar alleen liefde is naar mijn mening helaas niet genoeg. Hij heeft duidelijk nooit een echte opleiding in dierverzorging gehad (alleen van zijn oom, maar hij had ook geen opleiding gehad), waardoor hij eigenlijk maar wat doet. Verder doet hij dingen waar ik absoluut niet achter sta. Apen mee naar bed nemen, een aap met een riempje om en aan een touw "vrij" laten lopen en zo kan ik wel even doorgaan. Hij komt aan zijn dieren door mensen die ze naar hem komen brengen. Meestal zijn dat mensen die ze als huisdier hebben gehouden. Hij betaalt ze voor de dieren, het volgende waar ik niet achter sta. Zijn relatie met de dorpen in de buurt is enorm slecht en hij krijgt nauwelijks geld binnen. Als ik er eerlijk naar kijk lijkt het mij een aflopende zaak. Zonde, want het park heeft echt wel potentieel.

In Kakum National Park heb ik een overnachting in een boomhut geregeld. Ik wilde heel graag galago's en potto's zien en dacht dat dit daar de uitgelezen kans voor was. Helaas had ik de pech dat ik niet de enige in de boomhut was. Ik was samen met 7 andere personen (4 uit de VS, 1 uit Canada, 1 uit België en 1 uit Polen) waarvan er een paar alcohol en muziek hadden meegenomen met het idee er een feestje van te gaan maken. Je raadt het al: ze joegen alle dieren weg met hun herrie. Ook tijdens de nachtwandeling die inbegrepen was lukte het ze niet om stil te zijn (hoewel ze een goede poging deden). Ook tijdens deze wandeling helaas niks gezien :(.
Gisterochtend ben ik vroeg vertrokken uit Kakum National Park. Eerst weer met de tro tro naar Cape Coast, waar ik op aanraden van Andrea naar het Kasteel ben geweest. Vroeger werden hier de slaven gevangen gezet voordat ze naar Amerika en Europa werden verscheept. Het kasteel zelf was duidelijk aan renovatie toe en was niet echt spectaculair (ik heb waarschijnlijk te veel kastelen gezien). Uiteraard maakte de geschiedenis het wel indrukwekkend. Tijdens de rondleiding werd verteld over de duizend slaven in donkere kleine ruimtes die in hun eigen ontlasting moesten slapen (soms wel 6 weken lang), vrouwen die werden verkracht en de poort richting de haven waar "door of no return" boven stond. Uiteraard kwamen ook de Nederlanders voorbij, die ook een tijd met de scepter hebben gezwaaid.

Na het bezoek aan het kasteel ben ik met de bus naar Accra gegaan, waar Andrea en Brendan me hebben opgepikt. Net als vorige week verblijf ik bij hen thuis.

Vandaag ben ik de hele dag in de dierentuin geweest waar ik mee heb gelopen met Núria. Ik heb geholpen met de dagelijkse dingen en hier en daar wat suggesties gedaan. Ik heb ook meegekeken met een training van de roloway meerkatten om het vrouwtje in de separatie op te kunnen sluiten, en ook hier wat tips gegeven. Verder heb ik geholpen met verven van het verblijf van de geelgroene meerkatten en van één van de huzaarapenverblijven.

De komende dagen zal ik elke dag naar de sierentuin gaan en assisteren waar nodig.