Het is gelukt!

23 juni 2017 - Kumasi, Ghana

Kumasi, vrijdag 23 juni, 22.00 uur

Het is eindelijk gelukt! Het heeft een flinke portie geduld gekost, maar eindelijk zitten Cecilia en Lucy nu in verblijf 1!

Zoals ik al schreef is de relatie tussen de chimps en hun verzorgers vrij slecht. We hadden al snel door dat het met de verzorgers in de buurt absoluut niet ging lukken om de dames naar 1 te laten lopen. Vooral Cecilia was erg koppig. De verzorgers proberen het zo'n 20 minuten door te voeren in 1 en het luik open te zetten. Als het dan niet lukt laten ze het luik open staan en gaan dan weg. Cecilia weet dit donders goed en bleef lekker in 2 wachten tot de verzorgers weg gingen zodat ze in alle rust het voer in 1 kon eten.

Gelukkig hebben ze er gisteren mee ingestemd om ons de sleutels en het voer te geven, zodat we het op onze manier konden proberen. We besloten om te starten met vertrouwen winnen. Mimi stond steeds bij de schuif maar deed er nog niks mee. Ik voerde uit de hand, alleen in 1. Lucy kwam steeds gelijk en werd daar natuurlijk goed voor beloond. Cecilia was wat lastiger. De eerste keren dat we het gisteren probeerden keek ze niet eens op. Toen ze in de namiddag toch wel hongerig werd kwam ze langzaam richting de schuif en ging erin zitten. Uiteindelijk nam ze een kleine beloning in ontvangst in 1, met alleen 1 voet nog op de schuif. Toen we het een keer later probeerden kwam ze zelfs helemaal door de schuif en kreeg daar dan ook een mooie beloning voor. We hebben bewust de schuif nog niet proberen te sluiten omdat ze daar nog te achterdochtig voor was.
Vandaag zijn we weer op dezelfde wijze verder gegaan. Voor het geval dat het zou gaan lukken ging Annette achter Mimi staan zodat ze met 2 de schuif tegen konden houden als Mimi hem kon sluiten (chimps zijn veel sterker dan wij, en helaas is de schuif zo gemaakt dat het erg lang fuurt voordat je het slot er omheen kunt doen). Cecilia kwam steeds verder het verblijf in tot ik ze allebei prima uit de hand kon voeren. Toen greep Mimi het moment om het luik te sluiten. Dit is uit trainingsoogpunt eigenlijk "not done" omdat het sluiten nog niet met goedkeuring van de chimps gebeurde. Eigenlijk zou het beter zijn om een uitgebreide luiktraining te doen zodat we zonder moeite het luik konden sluiten, maar nu was het helaas niet anders omdat we daar de tijd niet voor hebben.

We hebben gelijk een start gemaakt aan de aanpassingen die aan de rechter 2 verblijven gedaan moesten worden. Hopelijk ga ik de introductie van Rosemary nog meemaken. Dat moet snel gebeuren, want dinsdag verlaat ik Kumasi en ga ik naar Accra. Daar zit ook een koppel Roloway meerkatten, mijn echte doel van deze reis :).

1. Cleo:
    24 juni 2017
    Gefeliciteerd! Fijn dat het gelukt is:) En leuk om zo wat 'apen-wijsheid' mee te krijgen:D