Monameerkattenexpeditie

25 juni 2017 - Kumasi, Ghana

Kumasi, zondag 25 juni, 18.55 uur

Alweer 2 dagen voorbij. Wat vliegt de tijd!

Voor ik over de afgelopen twee dagen ga schrijven, eerst nog iets dat ik in mijn vorige reisverslag vergeten ben.
Donderdag ben ik gaan lunchen bij Kentish, een klein eetcafé in het Cultural Center, dicht bij de dierentuin. Direct naast Kentish was op dat moment een priester aan het prediken. Niks bijzonders zou je denken, maar het was echt heel bizar. De priester riep steeds wat en de gelovigen herhaalden het (deed me een beetje aan een act op een festival denken). Dit volgde elkaar steeds sneller op tot het bijna klonk alsof ik naar een dance-optreden aan het luisteren was. Iedereen raakte daarbij helemaal in een trans. Het was echt heel bizar. Ik vond het enorm confronterend om te zien. Zelfs toen ik terug was in de dierentuin hoorde ik de priester nog tekeer gaan.

Gisteren zijn we de hele ochtend bezig geweest in het chimpanseeverblijf. Er was helaas nog geen verf dus we konden alleen met het gaas aan de slag. Gistermiddag ben ik even naar het winkelcentrum geweest om wat boodschappen te doen.

Voor vandaag had ik besloten om net als vorige week zondag een dagje vrij te nemen. Zo'n 20 km ten noord-westen van Kumasi ligt het Owabi Wildlife Sanctuary. Hier zit een grote groep monameerkatten. Deze soort had ik nog niet in het wild gezien, en komt niet voor op de overige plekken waar ik nog naartoe ga. Vandaag was dus mijn enige kans om ze te zien, en daarom besloot ik om naar het reservaat te gaan.
Vanuit mijn hotel ben ik naar het dichtstbijzijnde tro tro station gelopen. Daar heb ik een tro tro naar Akropon genomen. In Akropon vervolgde ik mijn weg naar het reservaat met een taxi. Ik ben blij dat de taxichauffeur wist waar hij zich moest melden, want ik had het waarschijnlijk zelf niet gevonden. Ik was vandaag de enige bezoeker van het reservaat dus ik had het rijk voor me alleen. Samen met een gids ging ik op zoek naar wildlife. Eerst liepen we naar de Owabi dam. Daar kwam ik er al vrij snel achter dat de gids niet de beste ogen heeft. Eenden die hij zag in het midden van een meer bleken een klein eilandje met wat grassprietjes. Jacana's op een plek waar ze vast wel vaker jacana's zien leken in de verste verte niet op jacana's. Kennis over de natuur had hij helaas ook niet echt. Hij wist me zwaluwen, een ijsvogel en neushoornvogels aan te wijzen, maar verder dan de soortgroep kwam hij niet (daar had ik geen gids voor nodig gehad). Van een prachtige vogel die ik zelf had gevonden was hij de naam 'vergeten'. Het was nog één geluk dat hij de weg wel wist. Al snel na de dam doken we het bos in en manoeuvreerden ons letterlijk een weg door de struiken heen. Avontuurlijk was het in elk geval zeker! Ik was zo gefocust op het pad dat ik helaas nauwelijks om me heen kon kijken. Veel heb ik dan ook niet gezien. Ook de apen waren nergens te bekennen. Wat wel heel bijzonder was, waren verschillende gigantisch grote bamboestruiken van zeker 15 m hoog. Zo groot had ik ze nog nooit gezien.
Een beetje teleurgesteld omdat ik geen apen had gezien, besloot ik om nog even aan de rand van het bos te gaan relaxen en te lunchen. Nadat ik er al zeker een uur gezeten had kwam er een man naar me toe om te vragen wat mij hier bracht. Ik vertelde hem over mijn interesse in apen en dat ik ze helaas niet had gezien, maar hoopte dat ze zich misschien nog aan de bosrand zouden laten zien. Op exact dat moment keek ik naar de bosrand, waar verschillende apen door de bomen trokken. Ik heb gelijk mijn fototoestel gepakt en geprobeerd een paar foto's te maken. Zo zie je maar dat geduld uiteindelijk wordt beloond. Missie geslaagd :D. Na het zien van de apen had ik nog geen zin om terug naar Kumasi te gaan. Ik ben nog ongeveer 1,5 uur blijven zitten en heb foto's van de vogels gemaakt die ik langs zag komen.
Op advies van mijn gids ben ik naar het volgende dorpje gegaan waar ik een tro tro heb gepakt. Hierdoor hoefde ik dus niet weer met een taxi. Halverwege moest ik overstappen op een andere tro tro, wat allemaal prima te doen was. Bijna voor de deur van mijn hotel kon ik uitstappen.

Vanavond doe ik even lekker rustig aan. Ik ben niet de deur uit geweest om te eten, maar heb dat gewoon hier in het restaurant gedaan.

Morgen heb ik alweer mijn laatste dag in de dierentuin van Kumasi, en dinsdag vertrek ik naar Accra. Daar heb ik erg veel zin in. Op naar de roloways!

1. Daniëlle:
    25 juni 2017
    Die titel is wel een beetje een spoiler hoor :p
  2. Demi Vaartjes:
    25 juni 2017
    Ok vooruit, op jouw verzoek titel aangepast :p