Kibale Forest National Park

28 januari 2017 - Fort Portal, Oeganda

Zaterdag 28 januari, 16.15 uur

Dit gaat weer een lang reisverslag worden, want ik heb super veel gedaan. Zoals ik al schreef hebben we een boottocht over het Kazinga-Kanaal gemaakt. Het Kazinga-Kanaal verbindt de meren Lake Edward en Lake George met elkaar. Die boottocht was veel gaver dan verwacht, want we hebben echt super veel gezien. Heel veel (zeg maar gerust honderden) nijlpaarden en buffels, en ook behoorlijk wat olifanten, bavianen en ontzettend veel vogels. We hebben zelfs een leucistisch ijsvogeltje gezien, erg bijzonder. Zeer geslaagde boottocht dus!

Na de boottocht zijn we terug gegaan naar de tenten. Daar hebben we gegeten en zijn vrij snel naar bed gegaan. Er heerste namelijk een enorme plaag van lake bugs (kleine vliegjes). Er zaten er echt miljoenen, dus het was echt niet te doen om buiten te zitten.

Gisterochtend zijn we op weg gegaan naar Fort Portal (onze uitvalsbasis voor Kibale Forest). Onderweg zijn we weer gestopt op de evenaar. Nu zijn we dus weer op het noordelijk halfrond. Verder zijn we gestopt op een drukke plaatselijke markt voor levensmiddelen, kleren en er was ook een veemarkt. Bijzonder om te zien hoe het er op zo'n markt aan toe gaat.
Dit keer was het geen lange rit, dus we kwamen al voor de lunch in Fort Portal aan.

Na de lunch ben ik met Gilbert wat vogels gaan spotten op het terrein. Toen we daar mee bezig waren raakten we aan de praat met 2 vogelgidsen. 1 Daarvan wist echt heel veel over de vogels daar, en toen hebben we spontaan besloten om een vogeltour te gaan doen. Olena, Germie en Gerard wilden ook wel mee. Tijdens die vogeltour hebben we veel mooie vogels gezien.

Vandaag stond in het teken van de chimpansees. We zijn al om 5.30 uur vertrokken, want we moesten eerst nog een kleine 1,5 uur rijden. We waren de eersten in het park en konden dan ook als eersten op zoek naar de chimpansees. Eerst kregen we, net als bij de gorilla's, een korte briefing en toen konden we vertrekken. Al binnen 5 minuten zagen we roodstaartmeerkatten en rode colobussen, weer 2 nieuwe apensoorten :). Al binnen een half uur hoorden we de eerste chimpen, redelijk ver weg, gevolgd door een antwoord bijna naast ons. Zo'n 10 seconden later liep de eerste chimp zo'n 5 meter van ons voorbij. Deze hebben we een tijd gevolgd tot we zo'n 10 minuten later bij de groep kwamen. Er zaten aardig wat chimps op de grond, dus ze waren heel goed te zien. Het was wel vrij donker, dus foto's maken lukte bijna niet.
Zoals het een echte chimp betaamt ging het leven gepaard met flink wat lawaai en commotie. Regelmatig kwam er een dier pijlsnel uit de boom om met veel lawaai de bosjes in te storten. Eén keer liep er één een halve meter voor me langs (dat was zelfs de alfaman Topi). Verder heb ik onder andere verschillende vrouwtjes met jong gezien, en een 40 jaar oude man met gebroken arm. Dit was in een gevecht gebeurd en daarom wordt hij Tabu genoemd, of Mr. Problem.

Toen we terug kwamen bij de plek waar we de briefing kregen zag ik nog een nieuwe apensoort: volgens een gids de blue monkey, terwijl ik zelf dacht dat het een mantelmangabey was. Achteraf bleek ik zelf gelijk te hebben :P. Daar kwam ik erachter dat daar night walks gehouden worden. Ik wil nog steeds graag galago's en potto's zien, dus ik wilde die night walk heel graag doen en heb die ter plekke geboekt. Moses heeft een transfer geregeld vanaf ons kamp. Gilbert en Roel gaan ook mee.

Na de chimpanseewandeling zijn we naar Bigodi Swamp gegaan voor een nature walk. Daar hebben we weer verschillende vogels gezien (onder andere 2 toerakosoorten en neushoornvogels) en weer verschillende apensoorten. Bij deze wandeling waren we opgesplitst in 2 groepen die de wandeling beiden in tegengestelde richting gingen lopen. De andere groep heeft ook nog een l'Hoëstmeerkat gezien, wij helaas niet :(.

Nu ga ik eten, en dan gaan we op weg voor onze night walk :).