Laatste dagen in Nigeria

15 oktober 2018 - Calabar, Nigeria

Calabar, 15 oktober, 11.30 u,

Het zit er nu echt bijna op! Om 13.30 u vertrekt mijn binnenlandse vlucht naar Abuja, en vervolgens vlieg ik vanavond laat naar Istanbul, waar ik morgenochtend aankom. Rond 13 u morgenmiddag zal ik weer op Schiphol landen.

Eerst nog even over mijn allerlaatste dagen in Nigeria. Ik weet niet wat er opeens aan de hand was, maar ik heb in 2 dagen tijd 4 slangen gezien. Over de eerste twee pythons schreef ik in mijn vorige verslag al, maar eergisteren zag ik 's ochtends weer een slang. Ditmaal was het een tree viper denk ik. Dezelfde avond zag ik weer een slang, een zwarte slang van onbekende soort. Mooie afsluiter dus van mijn verblijf hier.

Ook nog een laatste update over Kilanko. Zijn voet is zo goed genezen dat we hem terug in de groep hebben gelaten. Het blijft fascinerend hoe goed apen in staat zijn om te herstellen van zulke verwondingen.

Bij de chimpansees is alles in orde. De verzorgers zeggen dat ze de verrijking aan Micky J blijven geven, maar ik heb er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in. Chris zal ze in elk geval controleren zolang hij nog daar is. Het wilde chimpanseevrouwtje komt trouwens weer bijna dagelijks naar het verblijf. Helaas heb ik haar niet gezien.

De bezoekers waar ik over schreef zijn er nog steeds. Het zijn voornamelijk Nigerianen die begeleid worden door twee Amerikanen van de Ambassade. Zij verblijven in Ikom wegens veiligheidsoverwegingen en komen met auto's met kogelwerend glas naar de Drill Ranch toe. Ze doen onderzoek naar het apenpokkenvirus bij knaagdieren en hebben verschillende vallen gezet om knaagdieren levend te vangen. Sommigen daarvan worden met een oormerk weer vrijgelaten en sommigen worden voor onderzoek geëuthanaseerd.

Gisterochtend heb ik met Chris de laatste ronde rondom het chimpanseeverblijf gelopen, waarna het tijd was om naar Calabar te vertrekken. Het was weer een lange reis van zo'n 6,5 uur, en rond 18 u 's avonds kwamen we bij de Drill Ranch in Calabar aan.
Hier in Calabar ontmoette ik Cameron, een Britse jongen van 21 die bezig is met een wereldrecordpoging om als jongste persoon op een motor de wereld rond te reizen. Erg inspirerend om zulke personen te ontmoeten.

Inmiddels heb ik mijn spullen ingepakt en ben ik helemaal klaar voor vertrek. Tot in Nederland ;)