Update 14

13 oktober 2018 - Afi Mountain Wildlife Sanctuary, Nigeria

Afi Mountain Drill Ranch, 13 oktober, 6.00 u,

Gisteren was een enorm hectische dag! Hij begon 's ochtends rond 6 uur met het bericht dat er een boom was omgevallen op het hek van groep 1. We hadden de avond ervoor inderdaad een boom om horen vallen. Beetje jammer dus dat het precies op een hek was. Het ging 'maar' om een verblijf voor drillen, dus geen reden tot grote paniek, maar het moest natuurlijk wel gerepareerd worden. Allereerst moest de boom in stukken gezaagd worden die weg te rollen zijn. Zoals ik eerder al schreef zijn de verblijven zo ontwikkeld dat een hoekpaal om kan vallen als er een boom omvalt. In dit geval was het een hoekpaal aan de andere kant van het verblijf. Door de spanning op de draden te verlagen en vervolgens de paal met sterke trekkracht terug op zijn plek te trekken was dat redelijk snel gedaan. Vervolgens moesten er nog een aantal palen op de plek waar de boom was gevallen vervangen worden en moesten de stroomdraden weer opnieuw gespannen worden. Tijdens de officiële start van de dag, de ochtendbijeenkomst, waren CJ en Chris met de rest van het personeel dat in het kamp verblijft nog druk bezig met het repareren van het hek. Ik heb de ochtendbijeenkomst geleid met de rest van het personeel. Dat houdt in dat ik hun aanwezigheid genoteerd heb en ze aan het werk heb gezet. Daarna was het tijd voor het radiocontact. De tijden had ik volgens mij nog niet genoemd. Het is elke dag om 8.15, 10.00, 12.00, 15.00, 17.15 en 19.40 uur. Vraag me niet waar die laatste tijd op slaat want ik heb nog steeds geen idee.

Ook moest de invertor die Chris mee terug had genomen uit Calabar aangesloten worden en getest worden. Die bleek gelukkig te werken!
Verder moest ik mijn spullen pakken om naar het kantoor te verhuizen omdat de cabines klaargemaakt moesten worden voor de gasten. Ik had al een vermoeden dat er ergens muizen of ratten zaten omdat ik ontlasting vond, maar toen ik mijn beddengoed van het bed haalde bleek dat ze IN het matras zaten!!! Daar moet ik maar niet te veel over nadenken. Als laatste waren er ook nog bezoekers die een rondleiding wilden, dus dat maakte het allemaal samen een rommelige ochtend. Om 9.30 u had ik tijd om te ontbijten en me daarna verder klaar te maken.

Overdag stond vooral in het teken van het kamp bezoekersklaar maken. Dat ging allemaal prima.

Gezien mijn naderende vertrek wilde ik nog graag de video's van de vrijlating van de meerkatten, die met de IPad van het project waren gemaakt, overzetten naar mijn memory card of telefoon. Dat bleek nog een hele klus! Direct vanaf de IPad ging niet. Ik moest ze eerst overzetten naar de MacBook van het project. Voordat dat lukte was ik een uur verder. Toen bleek er geen plek meer te zijn op de MacBook en moest ik dus eerst plaats maken. Toen dat uiteindelijk lukte kon ik ze naar mijn telefoon verplaatsen.

Gisteravond zijn de gasten dus gearriveerd. Het lijken allemaal heel vriendelijke mensen, en ze waren erg enthousiast.
Opeens werd ik opgeroepen door de nachtbewakers. Ze hadden een Calabar python gezien. Ik ben er meteen naartoe gegaan en heb het dier zeer goed kunnen zien en ook nog even vast gehouden. Later op de avond werd ik weer geroepen want ze hadden er nog 1 gezien!! Een mooie afsluiter dus van mijn verblijf hier. Ik ben rond 21.30 nog even met Chris naar verblijf 4 gelopen om boomkikkertjes te gaan zoeken. We hebben er 1 gevonden.

Vannacht heb ik dus in het kantoor geslapen. Dat is redelijk gelukt. Het kantoor ligt heel dicht bij het kamp, wat voor veel rumoer zorgt. Ik viel dan ook pas laat in slaap en was ook al heel vroeg weer wakker. Vandaag komt de truck uit Calabar met nieuwe voorraden (en geld!!!), waarmee ik morgen naar Calabar vertrek. Dat maakt dit dus mijn laatste reisverslag vanuit Afi. Volgende keer vanuit Calabar ;)

1. Carla Vaartjes:
    15 oktober 2018
    😱muizen in je matras en een python. Jij moet er niet aan denken😵.
    Inmiddels hebben we weer contact en je avontuur zit er alweer op.
    Je komt terug met een rugzak vol ervaring die in de toekomst van pas kan komen.
    Ik ben super trots je dat je het toch maar weer allemaal gedaan hebt.
    Heel veel liefs en tot morgen (ben blij als ik je weer een knuffel kan geven).
    Mam😘