Update 6

25 september 2018 - Afi Mountain Wildlife Sanctuary, Nigeria

Afi Forest Drill Ranch, 25 september, 6.30 u,

Wat een heerlijke uitdaging is dat tellen toch! Het bleek heel lastig om dieren die precies achter elkaar lopen te tellen, en bovendien raak je heel snel het overzicht kwijt als veel dieren tegelijk mijn beeld verlaten (want dat is mijn referentiepunt om ze te tellen) en ook tegelijk wat dieren terug komen lopen om zich vervolgens toch weer om te draaien. Gisteren heb ik samen met Pieter een constructie gemaakt om mijn camera hoger te zetten, zodat ik het iets meer van bovenaf kan filmen. Dat werkt al iets beter!

De verzorgers van de chimpansees geven nog steeds dagelijks verrijking, maar nog niet helemaal uit zichzelf. Ik moet het nog steeds pushen. Zondag kwam ik daar zoals ik dagelijks doe, en vroeg ik of ze al verrijking hadden gegeven. Ik kreeg het antwoord dat ze 'maar' met z'n tweeën waren (het werk dat we in Nederland met 1 persoon moeten doen) en dat zondag rustdag is, dus dat ze maandag weer wat zouden doen. Ok Demi, tot 10 tellen en ze dan heel vriendelijk ervan overtuigen dat het echt niet veel tijd hoeft te kosten om verrijking te geven. Gelukkig is het uiteindelijk zonder enorm veel moeite gelukt. Ben alleen bang dat ik volgende week hetzelfde antwoord ga krijgen (en op andere dagen zullen ze wel duizend andere excusen hebben).

Het werk hier op de Drill Ranch gaat 24/7 door. 's Nachts doen de nachtbewakers hun rondes langs alle verblijven. Als er dan een calamiteit is worden wij allemaal gewekt. Dat is me tot nu toe gelukkig nog niet gebeurd.

Nu ga ik ontbijten, later meer!