Update 7

27 september 2018 - Afi Mountain Wildlife Sanctuary, Nigeria

Afi Forest Drill Ranch, 27 september, 17.30 u,

Weer een paar dagen verder, en weer genoeg te melden.
De afgelopen dagen stonden vooral in het teken van het proberen te vangen van een gewond dier uit groep 2. Zoals ik eerder al schreef gaan regelmatig dieren uit het verblijf. Dit betreffende dier heeft dat ook gedaan en dat is hem ruim een week geleden duur komen te staan. Hij is met zijn achterpoot in een strik terecht gekomen op het terrein van Drill Ranch (uiteraard illegaal geplaatst). Om hem te vangen moet hij eerst in de separatie komen, wat makkelijker gezegd dan gedaan is. Het is een laaggeplaatst dier dus het is een enorme uitdaging om de rest van de groep daar weg te houden maar dit specifieke dier in de separatie te krijgen. Tot op heden is dat helaas nog niet gelukt. Hopelijk lukt het snel want hij heeft de strik nog steeds om zijn voet zitten. In de pogingen om hem te vangen is het wel gelukt om een ander dier te vangen. Dit vrouwtje is waarschijnlijk uit een boom gevallen en heeft daarbij een zware verwonding opgelopen. Ze is vanaf haar onderrug volledig verlamd en kan haar benen dus niet meer gebruiken. Hier loopt ze al een maand mee rond en heeft zich tot nu toe goed kunnen redden. We hebben haar in een kleinere kooi bij het kamp geplaatst en wachten op antwoord van Peter en Liza (die nu beiden in de VS zijn) wat we met dit vrouwtje moeten doen.

Bij de chimpansees gaat het erg goed. De laatste 3 dagen hebben de verzorgers steeds helemaal uit zichzelf volgens het door mij gemaakte schema verrijking gegeven. Daar ben ik heel blij mee!
Ook bij de meerkatten (2.1 roodoormeerkatten en 1.0 monameerkat) heb ik samen met de verzorger wat verrijking gemaakt van bamboe. Hopelijk is het niet lang nodig want ze worden als het goed is binnenkort vrijgelaten. Monameerkatten leven hier gewoon rond het kamp, maar roodoormeerkatten helaas niet. Ik hoop dat ze moeite willen doen om een populatie roodoormeerkatten op te sporen.
Ook 2 jonge civetkatten die in beslag genomen zijn en hier verder met succes zijn grootgebracht worden als het goed is snel vrijgelaten.

Gistermiddag heb ik blaaspijptraining gehad voor het geval er een keer een calamiteit is. Vanaf het schoonmaken van de blaaspijp, mengen van het narcosemiddel tot het blazen zelf. Erg interessant!
Ook ben ik gisteren met Chris nog een keer naar de hangbrug geweest. Hij wilde een geschikte zwemplek in de rivier zoeken (de vorige was na de aardverschuiving helaas niet meer te gebruiken) en daarvoor moesten we ons een weg door de begroeiing hakken. Leuk avontuurlijk tochtje!

Over water gesproken: het water wordt hier uit de grond omhoog gepompt dus we hebben nooit een tekort aan water. Dit water wordt voor ons drinkwater helemaal gefilterd zodat het veilig te drinken is. Jennifer, de kampassistente vult ook de emmer zodat wij kunnen douchen. Ze doet trouwens veel meer voor ons. Ze wast onze kleren, doet de afwas en maakt ook bijna dagelijks een bord met verse papaya en banaan voor de vrijwilligers. Erg lekker!

Ik had nog niet geschreven over de insecten hier. Gelukkig zitten er nauwelijks muggen, maar wel andere zeer irritante dieren. Overdag worden we geplaagd door sandflies. Als ik met een t-shirt loop zitten mijn armen na een paar uur al helemaal onder de rode vlekken. Ik moet dus altijd een lange broek en lange mouwen dragen. Valt best tegen want het is behoorlijk warm. Maarja, als dat alles is.

We zitten met een probleempje hier. Vanmiddag is Mary naar Catabar (een dorp in de buurt) vertrokken om voer te kopen. Ze is daar afgezet en zou opgehaald worden door de truck. Deze had pech onderweg dus moest gerepareerd worden. Dat is inmiddels gebeurd maar ze zijn nog steeds niet terug. We kunnen ze niet bereiken met de portofoon. Dezelfde truck moet zo naar Buanchor gaan rijden (de andere kant uit) om Chris op te gaan halen die daar is afgezet om voer te gaan kopen. Wordt vervolgd!

Update 19.40 uur: iedereen is weer veilig terug in het kamp :).

1. Carla Vaartjes:
    14 oktober 2018
    Interessant, die blaaspijp training. En ook wel een veilig gevoel, lijkt me😀😘
    Liefs, mam