Update 8

29 september 2018 - Afi Mountain Wildlife Sanctuary, Nigeria

Afi Forest Drill Ranch, 29 september, 18.30 u,

Er is in 2 dagen tijd veel gebeurd! Het mooiste nieuws is dat we vandaag de vier meerkatten vrijgelaten hebben :D. Vanochtend zaten in de bomen rondom het kamp verschillende wilde monameerkatten. We hebben niet lang getwijfeld en hebben de deur van het verblijf open gezet in de hoop dat de vrijgelaten dieren zich bij de wilde dieren zouden aansluiten. Dat laatste is uiteindelijk niet gebeurd, maar na wat drempelvrees voor vooral 1.1 roodoormeerkatten gingen ze allemaal op verkenning uit. Waar ik verwacht had dat ze als groep bij elkaar zouden blijven, bleek dat ze allemaal hun eigen weg kozen. Ik heb ze vandaag allemaal zo goed mogelijk in de gaten gehouden. Nu aan het eind van de dag zitten alleen de 1.0 monameerkat en 0.1 roodoormeerkat rondom het kamp. Ik heb geen idee waar de twee mannelijke roodoormeerkatten zijn.

Verder is het goede nieuws dat de verzorgers er vandaag eindelijk in geslaagd zijn om de dril die met zijn voet in de strik terecht was gekomen in de separatie op te sluiten. Chris heeft de strik verwijderd en de wonden goed schoongemaakt (bij gebrek aan een dierenarts). Twee tenen zaten nauwelijks meer vast aan de voet en de kans is dan ook groot dat hij die gaat verliezen. Ik kan me er echt boos om maken dat mensen zulke dingen doen als strikken plaatsen.
Verder heeft Chris ook een wond van het verlamde vrouwtje schoongemaakt. Van Liza kregen we bericht dat deze verwonding mogelijk malaria-gerelateerd is, dus we moeten bloed afnemen en opsturen naar het laboratorium.

Eerder schreef ik dat de verzorgers gewoon bij de drillen het verblijf in gaan. Dat dat niet altijd goed gaat bleek gisteren. Verzorger Edet was in het verblijf van groep 7 bezig, en dacht dat er geen dieren in zijn buurt waren. Hij maakte een vrij plotselinge beweging en daardoor voelde een vrouwtje dat er wel nog zat zich bedreigd. Edet is toen aangevallen door een jongvolwassen man. De wonden vielen mee (behandeld door alleskunner Chris) dus hij heeft echt geluk gehad. Hieruit blijkt maar weer dat het absoluut geen huisdieren zijn!

Na verschillende hertellingen van groep 1 kom ik uiteindelijk op 191 dieren uit. Nu ben ik bij groep 4 begonnen en het grappige is dat ik daarbij op 95 dieren uit kwam, precies hetzelfde als mijn gemiddelde van mijn eerste tellingen.
Genoeg voor vandaag, volgende keer meer!