Eerste dagen in Kumasi Zoo

15 juni 2017 - Kumasi, Ghana

Kumasi, donderdag 15 juni, 19.15 uur

Ik heb mijn eerste 2 dagen in de dierentuin erop zitten. Daarom een kleine update.

Gisterochtend was ik al vroeg in de dierentuin aanwezig om met Dr. Ziekah te spreken over wat mijn rol in de dierentuin zou worden. Helaas was hij zelf nog niet aanwezig dus ben ik eerst gaan helpen met verven van het chimpanseeverblijf. Zoals ik eerder al schreef zit 1 chimpanseevrouwtje apart van de rest. De overige 5 dieren zitten weer onderverdeeld in 2 groepen (2.1 waarvan 1 jong mannetje en 0.2 (voor de dierentuinleken onder ons: het eerste cijfer het aantal mannetjes, het tweede cijfer het aantal vrouwtjes)). Het is de bedoeling om volgende week het vrouwtje dat alleen zit te gaan introduceren bij de 2 vrouwtjes. Daarvoor moeten eerst wat aanpassingen aan het verblijf worden gedaan, waar ze dus nu mee bezig zijn.

Gistermiddag ben ik even wat foto's gaan maken van de wilde fauna in de dierentuin, waarna ik alsnog met Dr. Ziekah heb gesproken. Hij is pas een maand manager van de dierentuin, maar komt zeer ambitieus over. Hij ziet de problemen die de dierentuin heeft en wil graag naar oplossingen daarvan toewerken. Ik heb mijn achtergrond met hem besproken en naar aanleiding daarvan hebben we afgesproken dat ik met de primatenverzorgers mee ga lopen om te kijken hoe ze hier werken.

In het park zitten verschillende apensoorten: chimpansees (2.4), huzaarapen (1.3), 2 groepen geelgroene meerkatten, een kleine witneusmeerkat en groene bavianen (0.2). Deze soorten zijn allemaal verdeeld over 4 verschillende verzorgers. Vandaag ben ik meegelopen met Felix, verantwoordelijk voor de huzaarapen (en geen andere dieren). Ze starten 's ochtends om 7.30 uur met een controleronde langs de verblijven. De persoon in de voedselkeuken is ondertussen bezig met het bereiden van het voer. Rond 9 uur gingen we naar het verblijf om schoon te maken en te voeren, waar we na zo'n 20 minuten mee klaar waren. Het eerstvolgende wat daarna op het programma stond was een voedering om 12.30 uur, de laatste voedering van de dag. Het is me niet helemaal duidelijk wat ze in de tussentijd doen, maar het is wel duidelijk dat die tijd niet in de dieren wordt gestoken. Zelf heb ik 's middags weer geholpen met verven van de chimpanseeverblijven.

Omdat het hostel waar ik de vorige twee nachten niet geweldig was ben ik vandaag verhuisd naar een beter hostel, nog steeds op loopafstand van de dierentuin.

Morgen loop ik weer met Felix mee, dus dat wordt vast een drukke dag (wellicht iets drukker dan vandaag, want ik heb al voorzichtig wat suggesties gedaan).

Op dit moment regent het voor het eerst sinds ik in Ghana gearriveerd ben. Een bui die de naam regenseizoen eer aan doet. Gelukkig zit ik lekker droog binnen :p
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Cleo:
    16 juni 2017
    Leuk om zo wat meer dierentuinkennis op te doen (vroeg me al af hoe je 2,1 dier in een groep kreeg:D). Klinkt alsof jouw kennis daar ook goed van pas kan komen!
    Groetjes, Cleo
  2. Cleo:
    16 juni 2017
    Oh ha! Vandaag wel een beetje verjaardag vieren? Van harte gefeliciteerd!
    XCleo