Weer thuis

5 februari 2017 - Doorwerth, Nederland

Doorwerth, Zondag 5 februari, 22.00 uur

Het zit er helaas weer op. Gisteravond ben ik veilig weer thuisgekomen. Natuurlijk schrijf ik wel nog even mijn laatste reisverslag :)

Zoals ik al schreef ben ik donderdagmiddag samen met een deel van de groep naar Jinja geweest om daar nog wat souvenirs te shoppen (met succes) en het centrum te bekijken. In Jinja zijn behoorlijk wat koloniale gebouwen te vinden van de tijd waarin Oeganda een kolonie was van het Verenigd Koninkrijk. Helaas leek het wel alsof er geen onderhoud meer aan die gebouwen gepleegd is sinds Oeganda in 1962 onafhankelijk werd. Het zag er allemaal behoorlijk vervallen uit. Toch wel leuk om daar even rond te lopen.
​Daarna werden we naar de opstartplaats gebracht van onze boottocht naar de bron van de Nijl. Op weg naar die bron hebben we aardig wat mooie vogels gezien. Zelfs op de valreep nog 2 nieuwe soorten: de Afrikaanse reuzenijsvogel en de grijze oehoe. We kwamen ook langs een standbeeld van Gandhi. Blijkbaar is een deel van zijn as bij de bron van de Nijl uitgestrooid, dat wist ik niet.
​Volgens Jinja is de Nijl de langste rivier ter wereld. Anderen zeggen weer dat dat de Amazone is. Het zal er wel van afhangen hoe het gemeten wordt. De Nijl ontspringt vanuit Lake Victoria, waar we ook nog een stukje op gevaren hebben. We zagen onder andere de haven van Jinja liggen vanwaar veerboten naar Kenia en Tanzania varen, een jeugdgevangenis en een lokale vismarkt. Daarna gingen we weer terug naar onze startplek.

​Vrijdag zijn we rustig opgestart en om 9 uur gingen we op weg naar Kampala. Dit keer koos onze chauffeur Charles een alternatieve route om de grootste verkeersdrukte in Kampala te omzeilen. We kwamen net voor de lunchtijd in het hotel aan. Na de lunch zijn we met een deel van de groep naar een shopping mall in Kampala geweest. Dat bleek vooral tijdverdrijf te zijn want het stelde helemaal niks voor.

Om 21.30 uur ging ik naar bed en om 00.30 uur ging de wekker alweer. We reden om 1.30 uur richting het vliegveld in Entebbe, waar ons vliegtuig om 5 uur vertrok. De vlucht ging gelukkig best vlot (lang leve het schermpje in de stoel voor je) en na een tussenstop van een paar uur in Istanbul kwam ik gisteren om 17.30 uur op Schiphol aan. Ik stond op het punt om naar het treinstation te gaan lopen, toen ik totaal verrast mijn ouders tegen het lijf liep. We zijn samen naar huis gegaan, waar we nog mijn foto's bekeken hebben en ik uitgebreid verslag deed van mijn ervaringen.

Nu kan de napret gaan beginnen, door middel van het uitzoeken en bewerken van de vele foto's, en natuurlijk het maken van een fotoboek :). Waar mijn volgende reis naartoe gaat? Dat weet ik nog niet. Grote kanshebbers zijn Madagascar en Borneo, maar het kan goed iets heel anders gaan worden. Eerst maar weer geld gaan verdienen, daar begin ik morgen weer mee :).