Kruger Park en Komatipoort

13 augustus 2010 - Skukuza, Zuid-Afrika

Ik heb bijna geen tijd om te schrijven. Gisteren had ik corvee en ben ik na het afwassen gaan slapen. Nu zit ik in de truck in Komatipoort. Francis is boodschappen aan het doen. We hebben 2 dagen in het Kruger Park rondgereden. Gisteren zijn we om 6 uur opgestaan om de tenten op te ruimen en om te ontbijten. Toen kwam het echte afscheid van Kevin en Kelly. Echt heel zielig… ze heeft een armband van hem gekregen.
Ik heb ’s morgens in m’n slaapzak in de truck gezeten. Het is helemaal open, dus het is best koud. Zeker ’s morgens. Op straat beginnen allemaal mensen naar ons te zwaaien. Dat is echt grappig!
Eenmaal in het Kruger Park aangekomen begon het al goed. Meteen een neushoorn. Daarna giraffen, zebra’s, krokodillen en heel veel impala’s. Heel veel! BBQ-vlees van het Kruger. Toen kwamen er een stuk of 5 blauwe gnoes langsrennen. We hebben bijna een hyena gezien, maar hij was weggekropen. Er vlogen wel vogels, waaronder gieren.
Het is heel makkelijk om te zien waar de beesten zitten. Daar staan namelijk allemaal auto’s stil. Bijna iedereen heeft een witte pickup hier. Maargoed, er stonden dus veel auto’s. Er was een kudde olifanten. Met kleintjes! Die auto’s stonden daar helemaal niet handig. Als ze tussen kind en moeder staan met de auto kan de moeder wel eens agressief reageren. Dan is de auto zekerweten PLAT. De olifanten waren namelijk met oversteken en een mannetje stond al heel onrustig heen en weer te stappen. Stomme mensen. Maar we hebben wel foto’s. We hebben ook overstekende kudu’s gezien. Een ‘yellowbilled hornbill’ (Zazu), een zoetwaterschildpad, nyala (best zeldzaam), waterbok…. En een luipaard. Twee keer zelfs. De eerste zat tussen de bosjes. Hij was heel erg om zich heen aan het kijken, want overal liepen olifanten. Daar zijn er echt te veel van. En de ‘go-away-birds’ waren aan het roepen. Dat betekent dat er een roofdier in de buurt zit. Die vogels heten ‘grey turaco’s’. Niet veel later schoot het luipaard de bush in. Hij staat wel op de foto. Bijna aan het eind van de dag zagen we de tweede. Dat was gewoon geweldig! Hij zat eerst in een boom. En vervolgens stak hij de weg over. Gewoon tussen de auto’s door. Heel rustig. Hij staat perfect op de foto. Verder hebben we heel veel vogels gezien. Waaronder de ‘black-faced starling’, een blauw glimmend vogeltje. Een wolnekooievaar, een ‘red-billed hornbill’, een hamerkop, een ‘long-tailed shrike’. Maar ook nog een wrattenzwijn, een gewone duiker en een klipspringer. Dier klipspringers lopen op de puntjes van hun tenen en vinden een partner voor de rest van hun leven. Wij zagen er een hoog op een rots. Natuurlijk met z’n kont naar ons toe. Even verderop zagen we een mama neushoorn met kind. En een heeeeeel stuk verder de papa. En nog weer verder een kudde. Dat is helemaal niet normaal. Ed denkt dat dat komt omdat er stropers zijn. Ze vormen een kudde voor veiligheid. Mama en kind staan er niet bij om de kans op overleven te vergroten. Daarom is papa ook heel ergens anders. Ed zei dat hij er niet raar van zou opkijken als na de nacht 1 of 2 neushoorns dood zijn. Het Kruger Park probeert neushoorns te vangen om ze vervolgens ergens anders uit te zetten. In de hoop dat ze dan niet massaal geslacht worden. Dit jaar waren er al 150 geslacht geloof ik! Dit zijn ongeveer alle dieren die we gezien hebben. Best goed voor mijn eerste dag! Maar niet iedereen had een leuke dag. Iris had onderweg opeens heel veel last van haar buik. Ze had het thuis al eens gehad, maar is toen niet in Nederland naar de dokter gegaan. Haar broer had ook zoiets, en dat was een ontstoken blinde darm. Iris dacht dat ze dat ook had. Ze was in Hazyview naar een dokter geweest. Hij zei dat ze in Nederland maar een scan moest laten maken en ze kreeg pillen mee. Antibiotica, pijnstiller en een relaxer waardoor ze stoned en knockout in haar tent lag. Maargoed, in Skakuza nog eens naar de dokter. Hij stuurde haar door naar het ziekenhuis. Ze moest maar meteen een scan laten maken in het ziekenhuis in Nelspruit. Francis heeft een auto gehuurd en Iris, Jelco en Francis zijn daarheen gegaan. Wij gingen verder in de truck naar een camping in het Kruger Park: “Berg en Dal”. Best relaxte camping. We hebben elektrisch gekookt en er waren best mooie wc’s en douches, en zelfs een ligbad, waar ik niet in geweest ben. Meteen na de afwas lag ik in bed. 9 Uur ofzo. Toen hoorden we hyena’s. De beesten kunnen niet binnen komen want er is een elektrisch hek omheen. Alleen vogels en apen kunnen erin. We mochten ook geen eten in de tent laten, ookal waren we er zelf in. Die bavianen slopen alles voor eten. De toiletdeuren waren extra zwaar gemaakt en er waren aapvrije prullenbakken die ik eerst zelf ook niet open kreeg. ’s Nachts moest ik natuurlijk naar de wc en toen hoorden we een leeuw. Echt vet! We hadden trouwens ook poep van een leeuw gevonden. Heel vers. Dus wij zoeken… langzaam rijden… maar niets. ’s Nachts wel gehoord, dus ze zijn er wel.
We hadden ’s avonds ook bericht gekregen van Iris. Ze zou eerst geopereerd worden. Maar toen toch niet, want het was helemaal niet haar appendix! Het was een verstopte dikke darm, dus ze kreeg laxeermiddel. Ze moest wel blijven voor de nacht. ’s Nachts hebben Demi en ik allebei een tijd wakker gelegen door een uil. Twee zelfs. De six count owl, elke 6 seconden roept ie. En er waren er dus 2. Om en om, elke 6 tellen. Heel irritant.
Oh en overdag zijn we bij een uitkijkpunt geweest. Supermooi. Daar vertelde Ed over een vogel die 90° kan opstijgen, als enige vogel. Een bateleur.
Toen we daar wegreden zagen we een “loodboom”, het hardste hout van de wereld. Die bomen groeien ongeveer 1500 jaar. Als ze dood zijn staan ze nog eens ongeveer 1000 jaar. En als ze dan omvallen duurt nog zo’n 200-300 jaar voordat termieten er iets mee kunnen. De boom die we zagen was al dood, dus 1500 jaar of ouder.

Oké, dat was gisteren. Vandaag zagen we als eerste impala’s, natuurlijk. We zijn weer naar Skukuza gereden om Iris, Jelco en Francis op te pikken. We hebben onderweg bavianen, yellow-billed hornbills, black-cheeked starlings, grey turaco’s, giraffe, zebra’s, kudu’s, long-tailed shrikes, neushoorns en hyena’s gezien. Die hyena was wel speciaal. Die hadden we nog niet gezien. Maar het was ook nog eens een jong. 3 Of 4 maanden oud. Echt super schattig! En actief. En toen kwam ook de moeder erbij. Die ging helaas meteen in het gras liggen. Maar het jong zat vlak bij ons. Bijna op de weg! En hij was echt heel erg schattig. Later zagen we heel veel gieren bij elkaar in rondjes vliegen. We dachten dat er een dood beest lag, maar toen bleek dat daar een goede plek was om op te stijgen. Die vogels slaan bijna niet met hun vleugels. Ze liften omhoog op de warme lucht ofzo. Dus, vals alarm. Nadat we de 3 mensen hadden opgepikt in Skukuza zijn we richting Komatipoort gaan rijden. Toen hebben we wrattenzwijnen, blauwe gnoe’s, gieren, marabu’s, nijlpaarden, buffels, krokodillen en olifanten gezien. En weer waren daar de idioten die pal naast een kudde parkeren. Met aan de andere kant van de weg een moeder en jong. Dom dom dom… Een olifant liep van de auto weg en wat doen ze? Schuifdeur open en achteruit met de olifant meerijden. Hoe dom kun je zijn. Jammer dat de olifant niet agressief werd en het busje ramde :P. Eigen schuld. De moeder was opvallend klein. Ed wil uitzoeken hoe dat kan. Hij zag nog een veel te kleine moeder. Dat horen olifanten niet te doen op die leeftijd. Verder zagen we een hele grote kudde buffels. Heel veel krokodillen bij elkaar. En leeuwen! 4 Vrouwtjes en 2 kleintjes. Ze lagen wel allemaal lam op de grond, maar we hebben ze gezien. Big 5 compleet! Buffel, olifant, neushoorn, luipaard en leeuw. Woohoo! Verder zagen we nog een zeldzame ooievaar: zadelbekooievaar. Daar zijn nog maar ongeveer 100 van in heel Zuid-Afrika. Oh en gisteren zagen we een ijsvogeltje. Dat waren de bijzondere dingen van vandaag. We zijn nu bij een lodge in Komatipoort. Net gegeten. Het is hier donker. De wc’s hebben geen slot. De douches zijn niet veel, beetje pisstraaltjes. Maar weer een ligbad! En er is een bar. Het is vrijdagavond en het klinkt alsof er een vette hippe disco is. Ze dansen hier “sokkiesokkie”. Dat moet op je sokken en kan op elke muzieksoort, zei Francis. Ik ga eens even kijken :).

José