Maagmassages door Jack Sparrow

29 april 2017 - Larnaca, Cyprus

Larnaca, 29 april, 21.00 uur

Vandaag was weer een drukke dag waarop we een jeepsafaritour door het Troödosgebergte hebben gemaakt. Maar eerst even kort iets over gisteren:

We hebben gisteren lekker uitgeslapen en zijn na het ontbijt (en het feliciteren van Elmi met haar verjaardag) met de bus naar het centrum van Larnaca vertrokken. Deze maakte de rit in ongeveer een kwartier. We liepen eerst op de strandboulevard in westelijke richting. Volgens onze reisgids was deze boulevard de mooiste van Cyprus. Laat ik maar zeggen dat we de rest dus zeker niet hoeven te gaan bekijken.
Daarna hebben we wat souvenirs geshopt en zijn we langs enkele toeristische highlights gelopen (waaronder de St.-Lazaruskerk en het Larnacafort). We hadden het hier vrij snel gezien en hebben toen de bus terug naar het hotel gepakt, waar we de rest van de middag rustig aan hebben gedaan.

Vandaag werden we om 8.15 u door de jeep bij het hotel opgehaald en begon de rit naar het Troödosgebergte, die ruim een uur duurde. Het Troödosgebergte is één van de twee bergketens op Cyprus (de andere is het Pentadaktylosgebergte in Noord-Cyprus). In de winter ligt hier sneeuw en kan er zelfs geskied worden. Nu lagen er nog slechts een paar laatste hoopjes die nog niet gesmolten waren op de hoger gelegen bergen. De streek is bekend om haar commandaria wijn, soujouko (snoep gemaakt van vruchten en noten geweekt in druivensap) en halloumi (geitenkaas), wat we allemaal hebben kunnen proeven.

Wij hadden een jeepsafari geboekt, wat betekende dat we over bergweggetjes zouden gaan waar normale auto's niet kunnen komen. Onze chauffeur, die zichzelf Uncle Tiny noemde, was een kruising tussen Jack Sparrow en Ringo Star. Het was veel als hij tien seconden stil was. Hij riep vanalles naar voorbijgangers: naar wielrenners die met moeite een berghelling op fietsten "faster, faster", naar een koppel dat op het punt stond te gaan zoenen "love is in the air" en naar een meisje met vlechtjes "Heidi". Hij zei regelmatig dat het zijn eerste dag was en dat hij half blind en half doof was. We hebben dus aardig wat af gelachen.
Het rijden over ruig terrein was erg leuk (alleen niet erg comfortabel doordat we vrij krap zaten in de jeep). Uncle Tiny noemde het steeds "massage for your stomach".

De eerste stop in het gebergte was het mooie dorpje Ómodos, waarin het Timiou-Stavrouklooster te vinden is. Het was een leuk dorpje met mooie steegjes en ook het klooster was best mooi. Na een korte stop hier zijn we verder gereden naar de Tzelefosbrug, de oudste brug van Cyprus. Daarna stond het Kykkos klooster op het programma, het grootste klooster van Cyprus. Dit was absoluut een erg fotogeniek klooster. Hierna hebben we genoten van het uitzicht vanaf de Olympus, de hoogste berg van Cyprus (1950 m). Daarna stond een typisch Cypriotische meze-maaltijd (allemaal kleine gerechtjes) op de planning in het dorpje Platres. Hoewel het idee me zeer aanspreekt, heeft het me niet enorm goed gesmaakt helaas. Op 10 minuten rijden van dat dorpje ligt de Caledonia-waterval, waar we ook een korte stop maakten. Op zich een mooie waterval, maar ik heb veel mooiere watervallen gezien (blijkbaar ben ik verwend). Na een commerciële stop bij Katerina Cyprus Sweets (blijkbaar de bekendste producent van Cypriotische lekkernijen) gingen we weer terug naar het hotel.

Morgen en overmorgen gaan we niet veel meer doen. Ik denk dat ik nog een keer naar het Oroklini Lake ga om nog wat vogels te kijken. Daarna zit onze vakantie naar Cyprus er alweer op :(.