Een eerste blik op het Endangered Primate Breeding Centre

30 juni 2017 - Accra, Ghana

Accra, vrijdag 30 juni, 11.20 uur

Zometeen vertrek ik naar het westen van Ghana, richting het Ankasa National Park. Maar eerst nog even een update over wat ik hier in Accra heb gedaan.

Eergisteren ben ik met Andrea en Annette naar de dierentuin geweest waar Andrea een rondleiding heeft gegeven. Het Endangered Primate Breeding Centre (EPBC) van WAPCA ligt ook in de dierentuin.
In het EPBC zitten in totaal 18 white-naped mangabeys (nog geen Nederlandse naam, zijn recentelijk afgesplitst van de roetmangabeys), 2 Roloway meerkatten, 2 kleine witneusmeerkatten, 2 geelgroene meerkatten en 2 groepen huzaarapen.

De white-naped mangabeys zijn onderverdeeld in 5 groepen:

- Nubia groep: 1.0 Nuba 0.1 Sonia 1.0 Kwaku 0.1 Efua Marie 1.0 Yaw 1.0 Torgbe 1.0 Brendan 0.1 Lisa
Dit is de groep die naar het nieuwe beboste verblijf in Kumasi zal gaan (behalve Kwaku). Het is de bedoeling dat er eerst zo'n twee generaties verder gefokt wordt. De jongen zullen dan verhuizen naar een reservaat waar ze niet of nauwelijks in aanraking komen met mensen. Een volgende stap is dat ze in het wild uitgezet gaan worden. Fantastisch als dat gaat lukken!
- Annan groep: 1.0 Annan 0.1 Oyi 0.1 Ivy
- Ape groep: 1.0 Ape 0.1 Accra 0.1 Chaachele 1.0 Klaus
- Ziggy 'groep': 0.1 Ziggy
Ziggy is een paar maanden geleden uit Londen naar Accra gekomen. Nu zit ze nog alleen, maar ze zal binnenkort een groep gaan vormen met Kwaku en Chaachele.
- Mensah groep: 1.0 Mensah 0.1 Fathia

Hieruit kun je opmaken dat het de goede kant uit gaat met de white-naped mangabeys. Helaas kun je dat niet zeggen over de Roloway meerkatten. In het EPBC zitten maar twee Roloways: 1.0 Fergus en 0.1 Sweetpea. Fergus is vanuit het EEP (Europees stamboek) naar Accra gekomen. Sweetpea is in beslag genomen en dus uit het wild afkomstig. Dat er maar zo weinig Roloways aanwezig zijn zegt eigenlijk al genoeg over hoe slecht het met ze gesteld is. Helaas is het met dit koppel nog niet gelukt om te fokken (en eerlijk gezegd denk ik ook niet dat het nog gaat lukken aangezien ze al zeker 5 jaar samen zitten). We mogen dus echt enorm trots zijn op het foksucces in Ouwehand! Andrea heeft contact met de stamboekhouder om eventueel het vrouwtje te ruilen met een ander vrouwtje.

In de dierentuin leeft trouwens ook een wilde populatie kleine witneusmeerkatten. Erg leuk, weer een apensoort er bij op mijn lijstje :D.

Eergistermiddag hebben we Annette naar het vliegveld gebracht. Zij zit nu in Malawi voor een project met carnivoren.
's Avonds zijn we naar een Dutch Bar geweest waar ik heb genoten van heerlijke pannenkoeken :D. Verder stonden er onder andere frikandellen, kroketten en bitterballen op het menu. Het was zelfs mogelijk om een patatje oorlog (fries war) te bestellen :p.

Gisteren ben ik de hele dag in de dierentuin geweest en heb ik meegelopen met Kwadwo. Ik heb onder andere de Roloways een tijd geobserveerd om te kijken of ik gedragingen kon ontdekken die anders zijn dan het gedrag van de Roloways in Ouwehand. Ik kon niks abnormaals ontdekken. Het enige is dat het vrouwtje minder vocaal lijkt dan het vrouwtje in Ouwehand.

Vanochtend heb ik mijn spullen gepakt voor mijn trip naar West-Ghana. Ik sta nu op het punt om te vertrekken. Op naar de wilde Roloways (ik blijf hopen)!