Bomen planten en handen schudden

1 juli 2017 - Jomoro, Ghana

Ankasa, zaterdag 1 juli, 21.30 uur

Op het moment dat ik deze blog schrijf word ik omringd door de geluiden van natuur. Het is heerlijk om even uit de stad te zijn :D. Tot vrijdag verblijf ik in dit gebied, net ten oosten van de grens met Ivoorkust, waar de Field Site van WAPCA zich bevindt. Ik ga de hele week mee met David, de Field Coördinator. Hij probeert me zoveel mogelijk te laten zien wat WAPCA hier zoal doet om de natuur te beschermen.

Gisteren kon ik pas vrij laat vertrekken omdat de auto van Andrea en Brendan gerepareerd werd. Uiteindelijk vertrok mijn bus naar Takoradi (de grootste stad van de Western Region) om 13 uur. Na een rit van 6 uur kwam ik daar om 19 uur aan. David stond me daar al op te wachten voor het volgende deel van mijn reis: nog 45 min verder westwaards rijden naar het kleine plaatsje Agona, waar David woont. Omdat het te ver was naar ons uiteindelijke adres bleven we hier eerst een nacht slapen.

Vanochtend ben ik al vroeg opgestaan. Om 7 uur (nog voor het ontbijt) zijn we een aantal zaailingen op gaan halen om mee te nemen naar het westen. Deze zaailingen hebben ze zelf gekweekt in 1 van de kleine kwekerijen om later te gaan planten.
Na het ontbijt hebben we ook nog drie kettingzagen ingeladen die in beslag zijn genomen.

De rit naar Frenchman's Farm (waar ik de hele week overnacht, midden in de jungle) duurde ongeveer 2 uur. Daar aangekomen werd ik meteen overladen met allemaal kinderen die mijn handen, armen en haar wilden voelen. Na me omgekleed te hebben zijn we gelijk op pad gegaan om te werken. Eerst hebben we de kleinste zaailingen naar een andere kwekerij gebracht omdat die nog wat verder moeten groeien voor ze geplant kunnen worden. Na het ophalen van verschillende andere medewerkers van WAPCA (en het even zoveel handen schudden) zijn we de grotere zaailingen gaan planten op een plantage die ze 2 jaar geleden hebben opgericht. Hier staan al zo'n 800 bomen waar ze de zijtakken vanaf snoeien. De lagere struiken rondom de bomen worden laaggehouden. Dit dioen ze beiden om de bomen groter te laten groeien. Het is de bedoeling dat gemeenschappen voor wie de plantages bedoeld zijn daar hout vandaan halen (wel in overleg), en dit niet meer in het beschermde regenwoud gaan doen. Een goed voorbeeld van samenwerking met gemeenschappen, in plaats van ze tegen je in het harnas jagen. In totaal werkt WAPCA samen met zo'n 15 van zulke gemeenschappen.

Na een stuk rijden over slecht begaanbare 'wegen' (maagmassages voor gevorderden) kwamen we bij een kleine gemeenschap waar een gesprek plaats zou gaan vinden. Van 1 van de personen met wie gesproken werd was de kettingzaag in beslag genomen toen hij een boom om aan het zagen was (1 van de kettingzagen die wij mee hadden genomen). Als het buiten het beschermde regenwoud gebeurt is het in principe toegestaan om hout te zagen van bomen (dus niet de hele boom omzagen), mits dit voor de eigen gemeenschap is en het met toestemming van de landeigenaar gebeurt. Nu was dat niet het geval, waardoor de landeigenaar contact had opgenomen met WAPCA. Na een kringgesprek tussen de man die in overtreding was gegaan, zijn helpers, de landeigenaar en WAPCA werd besloten hem genade te schenken en hem de kettingzaag terug te geven. Normaal zou er een bekeuring van 800 cedi (ongeveer €160,- wat voor mensen in Ghana een fortuin is) tegenover staan, maar nu moest hij alleen een klein bedrag betalen. David vertelde me dat ze soms heel strikt zijn en op andere momenten niet. Het ligt heel erg aan de situatie en op wat voor manier het gesprek verloopt. Wel is het zo dat hij gelijk gearresteerd wordt als hij nog een keer betrapt wordt.

Zoals blijkt uit deze blog is veel praten met de locale bevolking een belangrijk deel van de werkzaamheden hier. Vanzelfsprekend gebeurt dat allemaal in de lokale taal, waardoor ik er niks van kan volgen. Dat is voor mij soms best saai. Het gesprek dat ik hierboven beschreef duurde bijvoorbeeld zo'n 1,5 uur.

Morgen gaan we uiteraard weer vroeg op pad. Nu dus maar even van mijn welverdiende rust genieten na een lange dag!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl