Istrië

6 augustus 2019 - Veleniki, Kroatië

Veleniki (Kroatië), 6 augustus, 6.30 u

Ik lijk steeds vroeger wakker te worden. Hier in Kroatië stikt het van de muggen die me de slaap niet zo gunnen helaas.

Ik heb al een paar dagen niet meer geschreven, dus dat wordt wel weer eens tijd voordat ik straks alles vergeet.
Zaterdag zijn we zoals ik al schreef Ljubljana beter gaan bekijken. 's Ochtends zijn we vrij vroeg vertrokken. Als eerste bezocht ik het Museum of Illusions, samen met Iwan, Henri, Tetske en Martijn. Dat was erg leuk. We konden onder andere foto's maken in een omgekeerde kamer en waar je hoofd op een bord lijkt te liggen. Daarna voegden we ons weer bij Carmen, Sabine en Laura, die niet mee naar het museum waren geweest. We besloten om ergens te gaan lunchen. Langs het water vonden we een heel leuk plekje waar we geluncht hebben met onder andere enorm zoete pannenkoeken. Toen we genoeg gegeten hadden zijn we de Kasteelheuvel opgelopen om het Kasteel van Ljubljana te gaan bekijken. Ook dit kasteel viel een beetje tegen helaas. Wel waren er een paar leuke exposities die we konden bekijken. Toch hebben we hier wel een paar uur doorgebracht. Tijdens onze afdaling terug naar de stad begon de lucht opeens enorm te betrekken. We vonden gelukkig net op tijd een schuilplaats in wat later het stadhuis bleek te zijn. Gelukkig maar, want het kwam met bakken uit de lucht. Er was noodweer voorspeld wat zelfs in Nederland op het nieuws was geweest dus dat voorspelde niet veel goeds. Toch werd het na ongeveer een uur weer droog en konden we een plek om te eten gaan zoeken. Die vonden we uiteindelijk bij restaurant Julija. Die naam noem ik even apart omdat het lang geleden was dat ik zo lekker gegeten had in een restaurant. Het was nog betaalbaar ook! Ga je een keer naar Ljubljana, ga dan zeker hier een hapje eten!
Hoewel een deel van de groep voor het eten afgehaakt was en besloot bij de appartementen te gaan koken omdat ze de stad wel gezien hadden, hadden wij nog geen zin om terug te gaan. We hebben nog een boottocht van zo'n 40 minuten op de Ljubljanica Rivier gemaakt. Leuk om de stad ook vanaf het water te bekijken! We hebben zelfs een paar bevers gezien! Als laatste hebben we nog een cocktail gedronken aan het water, voordat het ook voor ons bedtijd was.

Zondag was het weer tijd om uit te checken om door te reizen naar onze volgende bestemming in Kroatië. Onderweg hebben we nog een  toeristische stop gemaakt bij de Postojna Grotten en het Predjama Kasteel. De grotten zijn vrij uniek omdat je eerst met een treintje zo'n 2 km de grot in gereden wordt, voor je nog 1,5 km dieper de grot in kunt wandelen, om vervolgens weer het treintje in te stappen die je weer naar de ingang brengt. Ik heb aardig wat grotten gezien, maar deze was inderdaad heel mooi! In totaal is de grot zo'n 24 kilometer lang dus je kunt er maar een klein deel van zien. In het treintje zitten die je soms door best nauwe doorgangen nam was een aparte ervaring. Het enige nadeel is dat het enorm toeristisch is, dus je moet die ervaring wel met heel veel andere mensen delen. Vlak bij de ingang van de grot konden we nog een blik werpen op de ondergrondse rivier. Blijft heel bijzonder om te zien!
Bij de vrij dure toegangskaarten zat inbegrepen dat we gratis met een pendelbus naar het Predjama Kasteel (ongeveer 9 km verderop) gebracht zouden worden. Dat is een uniek kasteel omdat het tegen een grot aan is gebouwd. Dit was gelukkig wel een heel interessant kasteel vanwege zijn unieke karakter. Via de audiotour in het Nederlands kwamen we veel interessante feitjes te weten over het kasteel.
Na deze bezichtigingen reden we verder naar Kroatië. Bij de grens moesten we onze paspoorten laten zien. Dat is weer even wennen.

Toen we in Veleniki aan kwamen werden we door een Nederlander welkom geheten. Hij is hier een huis aan het bouwen voor na zijn pensioen en verhuurt kamers.
Bijna direct na aankomst ben ik het zwembad in gestapt om wat verkoeling te zoeken. Daarna zijn we in Poreč wat gaan eten in een veganistisch restaurant. Een deel van de groep is toen gelijk terug naar het huis gegaan, en ik bleef met de andere helft nog even in Poreč. Ik heb onder andere met Henri en Yorick in een kermisattractie gezeten en we hebben de stad bekeken. Zestien jaar geleden was ik hier al eens geweest, maar ik kon me er helemaal niks van herinneren. Het is in elk geval leuk om de zee te zien, om de vakantie nog diverser te maken dan hij al was. Poreč is een erg leuke stad met veel kleine steegjes!

Gisteren ben ik gestart met een wandeling in de buurt van het huis samen met Iwan, Laura en Tetske. Daarna zijn we weer opgesplitst. Iwan, Laura, Carmen en Sabine wilden graag een strand opzoeken om rustig aan te doen en in zee te zwemmen. Martijn besloot bij het huis te blijven en zelf wat te gaan wandelen. Yorick, Jasmijn, Henri, Tetske en ik gingen een stuk rijden met de auto om interessante plekjes te gaan zoeken. We reden naar het Limski Kanaal en vonden een kleine onverharde weg die langs het kanaal liep. Ongeveer halverwege deze weg was een 'piratenbar' waar we wat hebben gedronken. Het was een erg leuke plek tegen de opening van een grot aan.
Via binnendoorweggetjes zijn we verder gereden naar Rovinj. Weer een plaats waar ik zestien jaar geleden al geweest was. In tegenstelling tot Poreč kon ik me Rovinj wel herinneren. Dat snap ik ook wel, want het is een prachtig klein stadje aan drie kanten omsloten door de zee, met allemaal kleine steegjes die naar een kerk bovenop de heuvel leiden. Hier hebben we ook gegeten en toen zijn we teruggereden naar Veleniki. Daar zijn we 's avonds nog naar een klein winkeltje gelopen waar verschillende soorten olijfolie, honing, zouten en likeuren gemaakt worden. Hier heb ik olijfolie gekocht, die hier van een kwaliteit is waar de Italianen jaloers op zijn.

Vandaag gaan we naar Pula, de eerste nieuwe stad voor mij in Istrië. Ik ben benieuwd!