Vrijwilligerswerk in Ghana

4 juni 2017 - Doorwerth, Nederland

Sorry, ik ben enorm asociaal dit jaar. In januari ben ik al naar Oeganda geweest en in april naar Cyprus. Volgende week vertrek ik voor mijn (waarschijnlijk) laatste reis dit jaar naar Ghana :D. Voor wie nieuwsgierig is wat ik daar ga doen zal ik het hier even kort samenvatten:

​In Ouwehands Dierenpark verzorg ik onze Roloway meerkatten (Cercopithecus roloway​). Deze leven samen met de gorilla's in Gorilla Adventure. Helaas is deze prachtige apensoort in het wild ernstig bedreigd (hij behoort tot de 25 meest bedreigde apensoorten ter wereld) en ook in dierentuinen leven maar enkele tientallen exemplaren in heel Europa. Omdat ik natuurlijk vind dat de Roloway meerkat absoluut niet mag uitsterven heb ik een organisatie gezocht die zich inzet voor het behoud van deze apen. Dit bleek de organisatie WAPCA (West African Primate Conservation Action) te zijn. Deze organisatie heeft als hoofddoel om bedreigde primaten in West-African Upper Guinean Rainforest op het grensgebied van Ghana en Ivoorkust te beschermen. Dit is het leefgebied waar de Roloway meerkat van nature voorkomt, en het beschermen van de Roloway meerkatten vormt dan ook 1 van de belangrijke doelen van WAPCA.

De bescherming van de primaten gebeurt door middel van verschillende projecten:

• ​Het beschermen en uitbreiden van 2500 hectare regenwoud.
  • Het reduceren van illegale activiteiten als stroperij.
  • Herbebossing.
  • Het creëren van duurzame landbouw in de omgeving van het regenwoud.
  • Samenwerking tussen Chester Zoo, Barcelona Zoo en de Universiteit van Barcelona. Er wordt zowel in gevangenschap als in het wild onderzoek gedaan.
  • Inbeslagname en redding van jonge apen die wees zijn geworden.
  • Het bestrijden van illegale handel in primaten.

Ik ben zeer trots dat Ouwehands Zoo Foundation nu een bijdrage levert aan WAPCA om onder andere de Roloway meerkat te beschermen. Zelf wilde ik ook heel graag mijn steentje bijdragen. Daarom ga ik volgende week zelf naar Ghana toe om vrijwilligerswerk te doen. Mijn programma ziet er ongeveer als volgt uit:

​12 juni vlieg ik naar Accra
​14 - 30 juni Kumasi Zoo. Daar ga ondersteunen in de dierverzorging. Naast het feit dat ik hier zelf veel zal gaan leren zal ik ook mijn opgedane kennis gaan delen met de verzorgers daar.
​2 - 7 juli Field site in West-Ghana. Hier ga ik met de coördinator daarvan mee. Afhankelijk van wat er dan op het programma staat ga ik bijvoorbeeld mee op patrouilles. Dit is in het gebied waar de Roloway meerkat van nature voorkomt, dus ik hoop natuurlijk ontzettend dat ik ze in het wild ga zien.
​8 juli overnachting in Cape Coast
​9 - 13 juli Endangered Primate Breeding Centre in Accra. Hier zal ik net als in Kumasi Zoo ondersteunen in de dierverzorging en mijn kennis delen met de verzorgers daar.
​14 - 15 juli Terugvlucht.

​Mijn visumaanvraag is goedgekeurd, alle benodigde vaccinaties zitten erin (die had ik bijna allemaal al) en vliegtickets zijn een tijd geleden al geboekt. Bijna klaar om te gaan dus! Ik vind het enorm spannend, maar heb er ook onwijs veel zin in!