Inchecken voor binnenlandse vlucht

6 september 2018 - Abuja, Nigeria

Abuja, 6 september, 12.30 uur,

Even een korte update over de gang van zaken bij het inchecken voor een binnenlandse vlucht. Ik ben nu ingecheckt en al aan het wachten tot ik kan gaan boarden, maar dat duurt nog zo'n 2 uur.

Vanochtend was ik vrij vroeg wakker en heb ik ontbeten in het hotel, waarna ik wat foto's van vogels heb gemaakt in de hoteltuin. Daarna een taxi gepakt naar de luchthaven.
Het inchecken ging nogal bijzonder. Toen ik binnen kwam moesten beide tassen door een scanner. Dat heb ik bijna altijd in Afrika en is dus vrij normaal. Daarna kon ik aansluiten bij de gigantische rij die er stond voor het inchecken. Terwijl ik stond te wachten viel me op dat alle bagage voor in het ruim door luchthavenpersoneel in de hal gewogen werd en daar gewoon werd neergezet, en dat dus verder niemand in de incheckrij een grote tas had. Gelukkig kon ik vanuit de rij mijn tas aan iemand geven en werd hij alsnog gewogen. Ik kreeg een bonnetje met een klein bedrag erop (waarschijnlijk omdat hij net iets te zwaar was) dat ik bij de incheckbalie af moest geven. Eenmaal bij de incheckbalie gaf ik het bonnetje en mijn paspoort en ticket af en kreeg ik een boardingpas en bagagelabel. Ik hoefde niks te betalen voor mijn tas. Met het bagagelabel moest ik terug naar mijn tas om hem eromheen te doen. Daarna moest ik meelopen naar de scanner, om er zeker van te zijn dat hij zeker goed overgedragen was. Toen dat zonder problemen was gebeurd kon ik naar de douane. Daar moest zoals gebruikelijk mijn handbagagetas door een scanner en moesten mijn schoenen uit en mijn broekzakken leeg. Wederom werd mijn tas eruit gepikt en moest ik hem openmaken. Een stekkerdoos die erin zat mocht niet mee in de handbagage, maar gelukkig mocht ik wel terug naar het check-in punt voor ruimbagage om mijn tas terug te laten halen om hem daarin te stoppen. Veel gedoe, maar wel allemaal gelukt. Sympathiek dat ze die moeite wilden nemen!
De tweede keer langs de douane verliep gelukkig zonder problemen. Nu dus wachten tot ik mag gaan boarden voor mijn vlucht!

1. Lon Verheesen:
    6 september 2018
    Hoi Demi, heel veel plezier in Afrika!! Groeten van Lon.