Vrijwilligerswerk voor Pandrillus

17 augustus 2018 - Wageningen, Nederland

Ik heb me weer wat in het hoofd gehaald. Op 7 augustus zag ik op Facebook een noodoproep langskomen van de organisatie Pandrillus in Nigeria. Ze zijn dringend op zoek naar vrijwilligers omdat ze veel pech in korte tijd hebben gehad waardoor ze nu een tekort aan helpende handen hebben. Gelijk was mijn interesse gewekt. Ze richten zich voornamelijk op de bescherming van de dril (familie van de mandril, en een stuk meer bedreigd), en hebben in hun opvangcentrum honderden drillen zitten. Verder zitten er chimpansees, sclaters meerkatten en roodneusmeerkatten. Allemaal soorten waar ik nog nooit mee gewerkt heb (afgezien van een weekje bij de chimpansees in Ghana, zie daarvoor mijn reisverslag van die reis). Enorm leuke uitdaging dus!

Maar eerst een andere uitdaging: in zeer korte tijd een reis naar een niet bepaald gangbaar land als Nigeria regelen, terwijl ik gewoon een baan heb. Gelukkig werd er in Ouwehands Dierenpark zeer enthousiast gereageerd en kon ik in september en de eerste helft van oktober uitgeroosterd worden. Ik heb gelijk mijn vliegtickets geboekt en ben de benodigde documenten voor mijn visumaanvraag bij elkaar gaan zoeken. Nu kan ik heel blij zeggen dat ik van 5 september t/m 15 oktober in Nigeria zit!

Ik vlieg dus op 5 september naar Abuja, de hoofdstad van Nigeria. Daar aangekomen zal ik eerst de nacht doorbrengen, voor ik de volgende dag verder vlieg naar Calabar, de hoofdstad van de staat Cross River. Juist ja, daar waar onder andere de Cross Rivergorilla's voorkomen. Voor de leken onder ons: deze ondersoort van de westelijke gorilla is met ongeveer 300 dieren de meest bedreigde ondersoort van alle gorilla's. De kans dat ik ze te zien krijg is bijna 0, maar het idee dat ik in hetzelfde gebied ben laat mijn hart al sneller kloppen. In Calabar ligt het hoofdkwartier van Pandrillus. Hier leeft 1 van de 6 groepen drillen die ze hebben. Waarschijnlijk zal ik de meeste tijd doorbrengen op hun andere locatie, in het Afi Mountain Wildlife Sanctuary midden in de jungle. Hier leven de overige 5 groepen drillen en de chimpansees. Ik heb er enorm veel zin in en voel uiteraard ook wel wat gezonde spanning. Er zijn delen van Nigeria die absoluut niet veilig zijn om naartoe te gaan. Gelukkig wordt de Cross River State als relatief veilig gezien door ons Ministerie van Buitenlandse Zaken. Voor iedereen die zich nu nog druk maakt over mijn veiligheid: ook mijn contactpersoon heeft aangegeven dat het hartstikke veilig is, en dat het vooral de slechte reputatie is die het land nekt. Het gaat dus helemaal goed komen ;). Afhankelijk van mijn internettoegang zal ik proberen tijdens mijn reis hier regelmatig updates te plaatsen. Nu dus lekker aftellen naar 5 september!

1. Leonie:
    17 augustus 2018
    Ik ben zo super blij voor je!! En kijk uit naar je verhalen en foto's! En ik zal duimen dat je een cross river Gorilla tegenkomt!
  2. Cleo:
    17 augustus 2018
    Heel veel succes en plezier Demi! En...doe je wel een beetje voorzichtig?
  3. Frank:
    19 augustus 2018
    Ik ben heel erg trots op wat je in slechts enkele dagen voor elkaar hebt gekregen, maar als vader zijnde toch ook wel een beetje bezorgd. Maar jou kennende gaat het helemaal goed komen. Heel veel plezier in Nigeria!