Berggorilla's deel 2

24 januari 2017 - Lake Bunyonyi, Oeganda

Dinsdag 24 januari, 16.30 uur

Er is weer vanalles tussen gekomen, maar nu weer even tijd om verder te schrijven.

Na het zien van het eerste vrouwtje zagen we al snel meer dieren, waaronder een vrouwtje met 3 maanden oud jong. De zilverrug was niet te zien, vandaar dat de vrouwtjes ons ontvluchtten. We bleven ze volgen tot we ook de zilverrug zagen. Toen de zilverrug eenmaal in de buurt was kon je duidelijk merken dat alle dieren een stuk rustiger werden. De zilverrug zat rustig wat blaadjes te eten en leek zich totaal niet druk te maken om onze aanwezigheid. We konden zelfs tot zo'n 2,5 m naderen. Dat was echt ontzettend gaaf! Er zaten ook een paar kleutertjes (1 jaar en 3 maanden) die aan het spelen waren en zich gewoon van de berg lieten rollen. Dat was erg leuk om te zien. In totaal hebben we de groep zo'n 1,5 uur gevolgd en toen lieten we ze met rust en begonnen aan de terugweg.
Die terugweg was makkelijker gezegd dan gedaan. We hadden ons een weg door de bebossing gehakt, dat betekende dat we ons ook een weg door de bebossing terug moesten hakken, en dan ook nog een behoorlijk stuk best steil omhoog. Dat was enorm slopend. Ik heb verschillende keren het gevoel gehad dat ik echt niet meer kon. Vooral het bonzen van mijn hoofd was ondraaglijk. Zo blijkt maar weer waar je lichaam toe in staat is als het echt moet, want ik heb het hele stuk naar het busje terug gelopen.
Uiteindelijk waren we rond 20.15 uur terug bij onze tenten, waar we gelijk aan konden schuiven voor het avondeten. Ik kreeg geen hap door mijn keel. Het bleek dat de andere groep al na zo'n 1,5 uur de gorilla's gezien hadden. Ze waren al om 15 uur terug bij de tenten. Wij hebben in totaal zo'n 8 uur gelopen. Ik kan concluderen dat het de mooiste, maar ook zwaarste dag uit mijn leven was.

Vandaag had ik op zoek willen gaan naar gouden meerkatten in Mgahinga National Park, maar ik moest helaas inzien dat ik dat lichamelijk niet zou trekken, want het zou weer een behoorlijk zware tocht worden en weer een lange dag. Daarom heb ik besloten even rustig aan te doen. We hebben vanochtend een boottocht over Lake Bunyonyi gemaakt van zo'n 1,5 uur. Dat was best leuk. We zijn langs verschillende eilanden gevaren en hebben aardig wat vogels gezien (waaronder een broedende kroonkraanvogel).
Vanmiddag heb ik wat kleren gewassen en nog wat bird-watching gedaan.

Morgenochtend vertrekken we naar Queen Elizabeth National Park, waar we weer verschillende game-drives gaan doen. Het park is vernoemd naar Queen Elizabeth II toen zij het park bezocht in 1954.
Nu ga ik nog even relaxen :).