Murchison Falls National Park

30 januari 2017 - Murchison Falls National Park, Oeganda

Murchison Falls, maandag 30 januari, 19.00 uur

Zoals ik al schreef heb ik eergisteravond een night walk gemaakt in Kibale Forest. Het was nog even spannend of het droog zou blijven. Toen we uit Fort Portal weg reden kwam het namelijk met bakken uit de lucht. Gelukkig was het droog in Kibale. We waren een half uur te vroeg dus we moesten even wachten. Daar zag ik al snel beide soorten colobussen zitten, dus dat wachten was niet zo erg.
De night walk begon heel goed. Al vrijwel meteen zagen we een Thomson's galago en niet veel later een dwerggalago. Helaas bleef het daarbij. Rond 21.45 uur waren we weer terug in het kamp.

Gisterochtend zijn we veel te vroeg vertrokken voor onze veel te lange rit naar Ziwa Rhino Sanctuary. We moesten helemaal via Kampala, waar we ook nog een uur in de file hebben gestaan. Ik heb dan ook vrij veel geslapen. De overige tijd heb ik onder andere besteed aan het spelen van Yahtzee.

Laat in de namiddag kwamen we aan in Ziwa Rhino Sanctuary. Oorspronkelijk kwamen er neushoorns voor in Oeganda (zowel witte als zwarte), maar die zijn helaas uitgestorven. In Ziwa Rhino Sanctuary zijn witte neushoorns uitgezet in de hoop dat ze zich voortplanten, zodat ze later op meer plekken uitgezet kunnen worden. Dat voortplanten is al verschillende keren gelukt, want wij hebben 3 verschillende jongen gezien.

We stonden zelf met onze tenten in een vierkant stuk omheinde grond, en het wild liep daar omheen. Een soort omgekeerd dierentuin idee dus :p.
Gisteravond gingen we even wat drinken bij de bar, die buiten de omheinde grond ligt, toen we opeens 6 neushoorns zagen komen. Natuurlijk gingen ze precies tussen ons en ons kamp in staan, dus we moesten onder begeleiding van een ranger terug naar ons kamp.

Vanochtend zijn we wandelend op zoek gegaan naar neushoorns. Eerst kwamen we een moeder met een jong van 1 jaar en 3 maanden tegen. We stonden er zo'n 10 m vanaf, dat voelde wel een beetje spannend. Later zagen we nog een moeder met een ouder jong.

Na de wandeling zijn we vrij snel op weg gegaan naar Murchison Falls. Het was niet zo'n lange rit, en we kwamen dan ook al voor de lunch bij de gate. In het park hebben we natuurlijk goed opgelet of we dieren zagen. In het begin waren dat vooral dieren die we al heel vaak gezien hebben.
Het park is vernoemd naar de Murchison Falls, watervallen in de Nijl. We zijn bij een uitzichtpunt op die watervallen gestopt. Het water stortte zich echt met volle kracht een weg door de rotsen, erg gaaf!
Op weg van de watervallen naar ons kamp kwamen we een koppeltje hoornraven tegen. Dat was een leuke verrassing, want ik had niet verwacht dat ik die nog zou gaan zien.

We zitten hier best op een mooie plek. Onze tenten stonden snel en na een heerlijke douche en scheerbeurt (was allebei hard nodig :p) ben ik wat gaan drinken bij de bar. Vanaf die bar hebben we een prachtig uitzicht over het park.

Morgen gaan we onder andere een gamedrive en een boottocht maken. Nu ga ik kijken of het eten klaar is :).

1. Daniëlle:
    1 februari 2017
    Man, wat een gave verhalen allemaal! En wat enorm gaaf dat er zoveel verschillende diersoorten daar zijn om te spotten :D ik hoop dat je ook de laatste dagen nog veel mooie dingen gaat zien :)