Laatste dag Murchison Falls

2 februari 2017 - Jinja, Oeganda

Donderdag 2 februari, 10.30 uur

Wat gaat de tijd snel, het zit er alweer bijna op :(.

Eergisteren zijn we vroeg vertrokken voor een gamedrive. Eerst moesten we met een pontje naar de noordkant van de Nijl. Daar hebben we een paar uur gezocht naar wild. We zagen verschillende soorten die we nog niet hadden gezien: onder andere hartebeesten en oribi's. Ook nog apensoort nummer 11: huzaarapen :). Verder hebben we onder andere olifanten en giraffen gezien. We kwamen ook op een plek waar net leeuwen waren gezien, maar wij konden ze helaas niet vinden.
We zijn op een plekje aan de uitloper van Lake Albert gaan lunchen, met zicht op nijlpaarden in het water en antilopen om ons heen. Na de lunch gingen we weer terug naar de plek waar het pontje aan was gemeerd. Vanaf daar zou onze boottocht naar de Murchison Falls ook vertrekken.
Onderweg naar de boot zagen we een jeep midden door het gras rijden, precies op de plek waar eerder de leeuwen gezien waren. We zijn daar ook weer gestopt, tot we inderdaad een leeuwenstaart tussen de bosjes zagen bewegen. We reden een paar meter naar voren, in de hoop op beter zicht. Toen zagen we nog een jonge leeuw in het gras liggen. In de struiken bleken er 2 te liggen. Bijna aan het eind van mijn vakantie dus toch nog leeuwen gezien :D.

De boottocht naar de Falls was niet heel bijzonder. Er was redelijk wat wildlife te zien, maar ze voeren er met volle snelheid langs, dat was wel jammer. Naar de Falls toe (stroomopwaarts) duurde het 2 uur, terug 1 uur.

Gisteren hadden we weer een redelijk lange reisdag via Kampala naar Jinja, dus we zijn weer vroeg vertrokken. In Kampala hebben we wederom in de file gestaan. Tussen Kampala en Jinja reden we langs een plek waar net een ongeluk was gebeurd. We zagen de mensen nog in het busje zitten. Later hoorden we dat het een schoolbus was waar 14 kinderen zijn omgekomen :(.

Hier in Jinja zitten we op een mooie plek direct aan de Nijl. We gaan zo lunchen, daarna even de stad in en in de namiddag hebben we een boottocht over de Nijl richting Lake Victoria.