De laatste dag voor vertrek

1 januari 2013 - San José, Costa Rica

Dinsdag 1 januari (9 uur)

¡Feliz año nuevo! Het was heel raar dat het in Nederland allemaal 7 uur eerder gebeurde, maar ook hier is dan toch het nieuwe jaar begonnen!

Zoals José al schreef moesten we gisterochtend vroeg op omdat we geen quetzaltour hadden om 6 uur. Omdat het nog te vroeg was voor ontbijt kregen we een kop thee en daarna gingen we op weg. Uiteindelijk kwamen we bij een avocadoboom aan waar de quetzals regelmatig te zien waren. Dit was al te merken aan de hoeveelheid toeristen die daar ook stonden. Helaas liet geen enkele quetzal zich daar zien. Terwijl wij op die plek bleven wachten ging onze gids wat rondwandelen om te kijken of hij de quetzals aantrof in andere avocadobomen. Op een gegeven moment kreeg een andere gids een telefoontje van onze gids dat hij een quetzalvrouwtje had gezien. Dus: de hele meute toeristen erop af. Toen wij daar aan kwamen was er inmiddels ook een mannetje aan komen vliegen. Vanaf het pad was er, door takken die ervoor hingen, helaas geen goed zicht op het mannetje. Daarom klommen we een heuveltje naast het pad op (tussen allemaal doornstruiken) om perfect zicht te hebben. Daar heb ik dan ook mooie foto’s kunnen maken. José wilde van mij daar in de struiken een foto maken, maar helaas wilde haar camera niet meewerken. Terwijl ik de quetzal aan het fotograferen was, kwam er ook een groep kwartels uit de bosjes tevoorschijn. Het schijnt dat ze die normaal nooit zien, dus dat was ook best bijzonder.
Toen ik genoeg foto’s had liepen we weer richting de lodge. Maar op een gegeven moment zag onze gids nog een koppeltje quetzals in een boom zitten. Deze zijn we een stukje gevolgd, totdat we, helemaal toevallig, weer op de plek van het eerste koppeltje quetzals aan kwamen (inclusief de toeristen die daar ook nog steeds waren). Nu zaten daar dus twee koppeltjes. Als de mannetjes vliegen is die enorm lange staart trouwens een erg mooi gezicht. Het is net een lint dat hij achten zich aan trekt. Na weer een tijdje te hebben gekeken liepen we dan toch echt terug naar de lodge. Tot de gids opeens nóg een mannetje zag. Ja, je gelooft het niet, maar we hebben dus echt 3 mannetjes en twee vrouwtjes gezien.
Op de weg terug zagen we nog wat andere leuke vogels, zoals een specht en een zijdevliegenvanger. Toen we rond 8.30 u bij de lodge kwamen hebben we dus eerst ontbeten (lekker buiten in de zon. ’s Ochtends was het enorm koud, ongeveer 7 °C, maar inmiddels was het kwik aardig gestegen). Daarna hebben we heel rustig aan gedaan (rustig spullen pakken, nog even internetten) tot we rond half 1 op weg gingen naar San José. In het begin reed ik nog steeds best voorzichtig, maar toen duidelijk was dat de remmen het echt weer deden durfde ik weer wat meer gas te geven. Ik heb echt geen problemen met hellingen, maar nu was zelfs ik soms bang dat onze auto de helling niet aan kon. Ik heb sommige hellingen in de eerste versnelling met de 4W-drive moeten trotseren. Ik was dan ook blij toen we eindelijk het dal uit waren. Na een rit van dik 2 uur kwamen we bij ons hotel in San José aan. We zijn daar nog even wat brood gaan halen voor gisteren en vandaag. We kregen zelfs een heel brood cadeau (waarschijnlijk omdat ze het anders zouden moeten weggooien). ’s Avonds hebben we in het enige restaurant in onze buurt gegeten dat open was (iedereen zit thuis met de familie op dagen als deze). Hier troffen we (hoe verrassend) een Duits stel dat we al een paar keer getroffen hadden. Ze zitten in hetzelfde hotel als wij. In dit restaurant hebben we ons laatste contant geld uitgegeven (dat hadden we keurig uitgerekend).
We hebben de jaarwisseling hier niet echt gevierd. Na de Nederlandse jaarwisseling (voor ons 17 u) hebben we geskyped met het thuisfront. Wij hebben ’s avonds op Youtube naar Madagascar 3 en Hook gekeken. Helaas ben ik tijdens de tweede film in slaap gevallen (niet omdat hij niet leuk was, maar gewoon omdat ik echt moe was). Om 23.55 u maakte José me wakker en zijn we buiten nog even vuurwerk gaan kijken. Om half 1 lagen we in bed.
Vanochtend bedacht ik me opeens dat we op de luchthaven nog vertrekbelasting moeten betalen, eigenlijk contant. Dat was on helemaal ontschoten. Gelukkig blijkt dat het ook met de credit card kan. We wilden ook al online inchecken, maar om één of andere vage reden kan dat niet. Op de heenreis lukte het wel. Ik ben dus bang dat het rotplekken worden, misschien niet eens naast elkaar.
Straks om 12 uur worden we hier bij het hotel opgehaald en naar het vliegveld gebracht. Om 15.23 u vertrekt onze vlucht van San José naar Panama Stad. Vanuit daar vliegen we naar Madrid en dan naar Düsseldorf, waar we op 2 januari om 18.20 u aankomen (Nederlandse tijd). Om 19.28 u vertrekt vervolgens onze trein. We hebben dus niet heel veel tijd om onze bagage te pakken, langs de paspoortcontrole te gaan en de monorail naar het station te pakken. Hopelijk gaan we dan redden. Rond 21.15 u zullen we weer thuis zijn :). Nu gaan we onze spullen pakken. Tot in Nederland!

Demi