Update 1

10 september 2018 - Afi Mountain Wildlife Sanctuary, Nigeria

Afi Forest Drill Ranch, 10 september, 17.00 u,

Op het moment zit ik op een stoel voor de deur van mijn eigen cabine op palen in het midden van de jungle. Recht voor me ligt 1 van de ruime beboste verblijven van Drill Ranch. Het enige wat hier te horen is zijn junglegeluiden: krekels en vogels voornamelijk, en natuurlijk de drillen en chimpansees in de verblijven.

De afgelopen dagen is er veel gebeurd. Vrijdag heb ik veel met Liza en Peter gesproken om meer over de Drill Ranch te weten te komen. In tegenstelling tot dierentuinen in Europa worden de drillen hier in gemengde groepen met meerdere mannen en vrouwen gehuisvest, zoals ze ook in de natuur leven. In dierentuinen worden jonge mannen uit de groep gehaald en worden ze dus meestal in zogenoemde haremgroepen gehuisvest, net als bij mandrils overigens.
Ik heb de groep in Calabar een tijd geobserveerd (dit verblijf heeft veel weg van een normaal dierentuinverblijf) en kan niet anders dan concluderen dat de dieren erg relaxed waren, zwlfs met 3 volwassen mannen en nog enkele subadulte mannen erin. Liza en Peter hebben zelfs onderzoek laten doen naar het aantal verwondingen in relatie tot groepsgrootte. Daaruit bleek dat de kleinste groep de meeste verwondingen had.

Zaterdag zouden we eigenlijk naar de locatie in het Afi Mountain Wildlife Sanctuary gaan, maar door een defect aan de Landrover moest dat uitgesteld worden tot zondag.
Zaterdag heb ik onder andere met verzorgers meegeholpen om het verblijf van de sclatersmeerkatten grondig schoon te maken, en heb ik de drillen weer een tijd geobserveerd. In de namiddag moest een mannelijke monameerkat gevangen worden (met de hand met veel te dunne handschoenen) omdat hij de volgende dag met ons mee op transport zou moeten. Natuurlijk werd de verzorger flink gebeten maar het is wel gelukt.

Gisterochtend hebben we de Landrover ingepakt met alles wat nodig was om mee naar Afi te nemen. Ook werd er nog een vrouwelijke roodoormeerkat gevangen die ook mee moest. Rond 10.30 u zijn we weggereden met achter me de 2 apen in transportkisten. Mijn taak was het om ze regelmatig te controleren en ze tijdens onze 3 stops te voeren en water te geven.
Rond 18.15 u kwamen we bij Afi aan. Zoals ik al schreef is het hier echt prachtig. Vanaf de plek waar we eten hebben we uitzicht op Afi Mountain. Daar leven onder andere Cross-Rivergorilla's, wilde drillen en wilde Nigeria-Kameroenchimpansees.

Vanochtend ben ik geïntroduceerd aan de staff en heb ik van Pieter (een andere Nederlander die hier al jaren lang regelmatig komt helpen) een rondleiding gehad. Hier op Afi zijn 6 verblijven voor drillen, variërend van 18 dieren tot meer dan 200 dieren. Verder een groot verblijf voor 28 chimpansees. De wandeling rond dat verblijf is ongeveer 1,5 km.
Toen we terug in kamp kwamen bleek dat een verzorger het verblijf van de roodoormeerkatten  open laten staan, waardoor 2 dieren ontsnapt waren. 1 daarvan ging vrij snel weer terug, maar de ander heeft bijna de hele middag het bos rondom het kamp verkend. Ik heb hem samen met Rafaël, een nieuw stafflid, in de gaten gehouden. Uiteindelijk hebben ze het andere dier in het verblijf gepakt waardoor deze zo hard ging roepen dat de ontsnapte hem kwam verdedigen. Daarna was hij snel terug in het verblijf.

In de namiddag ben ik nog met Helen, de verzorgster van drilgroep 2, meegelopen omdat Liza graag een telling wil van groepen 1, 2 en 4. Met zoveel dieren is dat natuurlijk een enorme uitdaging, dus ik zal meerdere tellingen moeten doen. Vandaag ben ik bij groep 2 begonnen, een groep van ongeveer 115 dieren. De reden dat Liza een telling wil is omdat er onlangs een verzorger overleden is die alle dieren in groep 2 kende. Van zowel groep 1 als 4 is er maar 1 verzorger die zegt dat hij alle dieren kent, maar Liza vermoedt dat het niet helemaal klopt wat ze zeggen. Er is dus nu minder kennis over alle dieren. Daardoor is er een kans dat de database niet meer klopt.
Zometeen ga ik douchen in de douche die alleen maar door Peter, Pieter en mij gebruikt mag worden. Er worden dagelijks een aantal emmers waem water in gedaan waar we het mee moeten doen. Een heerlijk warme douche, maar wel zuinig aan dus!

Er zijn 2 toiletten, wat feitelijk een gat in de grond is met een toiletpot erboven. Net als bij de douche hangt er op het pad naar de toiletten een touw. Als deze over het pad hangt is hij bezet.

We moeten hier ook elke avond zelf koken. Pieter heeft mij al tot chefkok gebombardeerd. Uiteraard moeten we het doen met de etenswaren die vanuit Calabar deze kant uit komen en wat er in het dorp hier in de buurt gehaald kan worden. We hebben geen koelkast (alleen een ton met koud water waarin we boter bewaren), alleen wat kisten waarin we etenswaren zo goed mogelijk verpakt bewaren tegen mieren, kakkerlakken en vocht. Verder natuurlijk verse groenten die ook uit het dorp komen, en wat kruiden en specerijen die allemaal min of meer hetzelfde ruiken. We moeten dus elke avond redelijk improviseren om een maaltijd op tafel te krijgen!

Oja, vandaag kregen we de melding dat een chimpanseevrouwtje buiten het verblijf liep. Maar alle chimpansees zaten 100% zeker in het verblijf! Het bleek dus om een wild chimpanseevrouwtje te gaan!

Dit is alles voor vandaag. Meer in het volgende reisverslag.