Update 2

14 september 2018 - Afi Mountain Wildlife Sanctuary, Nigeria

Afi Forest Drill Ranch, 14 september, 16.30 u,

De afgelopen dagen heb ik gebruikt om de Drill Ranch steeds beter te leren kennen. Het is best een doolhof hier maar inmiddels begin ik mijn weg aardig te vinden.
Verder heb ik verschillende tellingen gedaan van vooral groepen 2 en 4. Het handigste moment daarvoor is net voor het voeren. Alle drillen zitten dan te wachten terwijl de kruiwagen met voer aan de buitenkant van het hekwerk staat. Nog steeds een enorme uitdaging want de dieren lopen natuurlijk, en soms weet je dan niet welk dier je al geteld hebt en welke niet. Het gaat dus een gemiddelde worden van meerdere tellingen. Van groep 4 heb ik inmiddels een aardig goede telling van ongeveer 94 dieren. Het is een grote uitdaging om de dieren in de verblijven te houden, en dat lukt dan ook lang niet altijd. 1 keer kwamen we bij groep 4 toen de helft van de groep uit het verblijf was. Het lukte toen goed om de dieren in het verblijf te tellen. Daarna kwamen tijdens het voeren de dieren die buiten het verblijf zaten 1 voor 1 het verblijf in, waardoor ook deze dieren goed te tellen waren.

Misschien verbaas je je erover dat het hier zo normaal gevonden wordt dat de dieren gewoon uit hun verblijven gaan. Persoonlijk vind ik dat trouwens nog steeds best spannend, omdat ik weet wat ze met hun enorm scherpe hoektanden kunnen doen. Het enige dat ze echter doen is intimideren, en niet echt tot de aanval over gaan gelukkig.

Om alle verblijven heen lopen verschillende schrikdraden. De elektriciteit die daarvoor nodig is wordt opgewekt door zonnepanelen. Op regenachtige dagen betekent dit dat we wat zuiniger met elektriciteit om moeten gaan. Tot nu toe is het weer gelukkig erg goed! Als het regent is het meestal 's nachts. Overdag is het verrassend genoeg behoorlijk zonnig.
De uitdaging hier in het regenwoud met veel zéér hoge bomen is dat het regelmatig voorkomt dat er een boom omvalt die het hekwerk beschadigt. Dit is ongeveer een half jaar geleden ook gebeurd met een grote boom naast het kamp. Deze is onder andere op de plek gevallen waar het voedsel klaargemaakt wordt. Ook daar stond een hekwerk omheen om de dieren buiten te houden. Bij de dierverblijven is het de kunst om het hekwerk zo snel mogelijk te repareren terwijl de dieren in het verblijf blijven (vooral de chimpansees!). Daar hebben ze wat op gevonden. De hekwerken zijn zo ontworpen dat een hoekpaal om kan vallen als er opeens flinke kracht op komt te staan. Op die manier gaat alles minder kapot en is het sneller te repareren. Erg slim!

Als de verzorgers de drillen gaan voeren lopen ze trouwens gewoon met de kruiwagen het verblijf in. Het is een mooi gezicht om de vele drillen op de kruiwagen te zien duiken maar tegelijkertijd krijg ik er koude rillingen van. Blij dat ik daar zelf niet loop!

Zoals ik al schreef hebben ook de chimpansees een gigantisch (ja écht gigantisch) bebost verblijf. Het is een prachtig gezicht om de chimpansees in de bomen te zien klimmen. Aan het verblijf vast liggen nog separatieverblijven (klassieke kooien) die deels open staan voor de groep in het bos (22 dieren). Ze worden daar ook regelmatig gevoerd zodat een dier dat om wat voor reden dan ook gevangen moet worden al gewend is om binnen te komen.
In een ander deel van de separatie zitten 5 chimpansees die laatst ontsnapt waren. Het is de bedoeling dat ze weer het bos in mogen.
Als laatste zit er ook nog een volwassen man alleen (Micky J) die niet goed in de groep ligt. Ze zijn er nog niet over uit wat met hem gaat gebeuren. Omdat hij zich behoorlijk verveelt ben ik de verzorgers aan het stimuleren om meer verrijking toe te passen om hem meer bezig te houden. Ik heb ze wat ideeën gegeven en heb ze zelfs zover gekregen om zelf met ideeën te komen. 1 daarvan hebben we vanmiddag met veel succes bij hem uitgeprobeerd. Hopelijk stimuleert dit succes de verzorgers om vaker verrijking bij hem toe te passen.
Het wilde chimpanseevrouwtje is trouwens eergisteren nog een keer langs geweest :D. Het lijkt erop dat ze probeert zich bij deze groep aan te sluiten, hoewel de groep daar nog niet heel positief op reageert.

Het is inmiddels 17 u, douche-tijd :). Later meer!