Belangrijke pleinen en levende Godinnen

22 oktober 2013 - Kathmandu, Nepal

Kathmandu, Dinsdag 22 oktober, 18.30 uur

De laatste dag zit er alweer op! Geen uitzicht op de Everest helaas. Gisteren zijn we eerst naar een middeleeuws stadje gereden: Bhaktapur. We moesten entreegeld betalen om binnen te komen en we werden meteen belaagd door gidsen en taxichauffeurs. Tijdens de lunch hebben we de Lonely Planet eens bekeken en toen kwamen we tot de conclusie dat een gids wel handig zou zijn.
Met een gids hebben we daarna de 3 belangrijkste pleinen bezocht. Bhaktapur is een erg leuk stadje. Inderdaad erg middeleeuws. Er komt vrij weinig verkeer. Alles is gemaakt van hout en bakstenen. De tempels zijn gebouwd in Nepalese stijl: vierkant met meerdere verdiepingen en opkrullende dakranden in de hoeken op elke verdieping. Vaak staan ze op platforms, ook met meerdere verdiepingen. De grootste tempel, toegewijd aan Laksmi, de godin van welzijn/geld. Hij is 5 verdiepingen hoog en staat op een bijna even hoog platform met een trap en beelden van verschillende dieren (leeuw, olifant) en mythische wezens die haar beschermen (o.a. de Garuda: half adelaar, half leeuw. De Garuda is de mount/vehicle *weet niet goed hoe ik dat naar NL kan vertalen* van Vishnu, en Vishnu is de wederhelft van Laksmi: het cirkeltje is rond). De tempel is in de 16e eeuw gebouwd, met bamboe als stijgers om hem zo hoog te maken. Hij is ook meteen de hoogste in Nepal: ongeveer 30 meter.

Na Bhaktapur zijn we doorgereden naar Nagarkot. Het hotel dat voor ons geboekt was zat vol. De kamer die voor ons zou vrijkomen was opnieuw geboekt door de mensen die er de vorige nacht waren gebleven. Alweer?! Ja.. De tweede keer dat dit ons overkomt. Vervolgens beloofde de eigenaar ons een kamer in een ander hotel met een groot bed, tv en telefoon én een ligbad! Dat feest ging helaas ook niet door, maar we kregen wel een kamer met een heel goed uitzicht over de vallei en de bergen daarachter. Alleen jammer van al die wolken… Er waren wel wat bergen te zien, maar we kregen niet het spectaculaire uitzicht waarop we hadden gehoopt. Ook ’s morgens was het drama. Het begon om 6 uur ‘s morgens met dichte mist. Later werd het iets beter, maar de Everest hebben we dus niet echt gezien. Die is alleen in de verte als stipje te zien bij heel helder weer.

Rond half 10 gingen we terug naar Kathmandu, waar we nog erg graag het Durbar Square wilden zien. Daar zijn weer vele tempels; o.a. voor Vishnu (the maintainer), Shiva (de destroyer), Shiva en Parvati, Sarasvari (the muziek godin), Ganesha (zoon van Shiva en Parvati; god voor geluk), etc. Er is één tempel/paleis waar ik erg graag heen wilde, namelijk die van Kumari Devi, de levende godin. Zij is een incarnatie van Durga (de woeste demonen verslindende manifestatie van Parvati). Ik heb er gemengde gevoelens bij. Aan de ene kant is het ontzettend interessant, aan de andere kant grote onzin en kindermisbruik. De Kumari wordt gekozen uit een bepaalde kaste. Meisjes in de juiste leeftijdscategorie (ik geloof tussen de 2 en 5 jaar) en met de juiste uiterlijke kenmerken (donker haar en ogen, slangenhals, figuur, stemgeluid, etc) worden geselecteerd. In totaal zijn er 32 eisen waaraan ze moet voldoen. Daarna worden de kandidaten in een donkere kamer gestopt met enge geluiden, dansende mannen met enge maskers en 108 (Hindu lucky number) afgehakte koeienhoofden. Een incarnatie van de moordlustige Durga zou hier niet bang voor moeten zijn, dus welk meisje rustig blijft is the one! Vervolgens verhuist ze met haar familie naar het paleis, waar ze als het ware opgesloten zit totdat ze voor het eerst bloed (m.a.w. voor het eerst ongesteld wordt). Ze mag alleen praten met haar ouders, en die paar keer dat ze naar buiten mag (voor festivals) wordt ze gedragen. Ze verschijnt zelden op haar balkon voor toeristen, werd gezegd. En elke keer maar een paar seconden. Maar wij hebben haar gezien! Het was natuurlijk niet toegestaan om foto’s te maken. Ze zag er verveeld en geïrriteerd uit, vond ik.

Nadat we haar gezien hadden hebben we de rest van het plein bekeken en geluncht op een dakterras met uitzicht over het plein. We hadden een rekensommetje gemaakt en kwamen tot de conclusie dat we ongeveer 6000 rupees teveel hadden afgehaald. 3000 rupees voor elk om souvenirs te kopen. Ik heb een vrij groot Ganeshe beeld, en een beeld van een dansende Shiva. Demi kocht 3 kleine beeldjes, de Tridevi:
- Sarasvati, godin van de muziek, kunst, educatie en wetenschap en wederhelft van Bramha: the creator.
- Laksmi, godin van welzijn/geld en wederhelft van Vishnu: the maintainer.
- Parvati, godin van kracht en liefde en wederhelft van Shiva: the destroyer.
Hij kocht ook een iets grotere Buddha en Hanuman, de Hindu Monkey god. Eenmaal terug in het hostel bleek de rekening hoger te zijn dan verwacht en moesten we dus toch nog geld afhalen.

Nu hebben we alles ingepakt (het paste allemaal beter in de tas dan verwacht). Helaas is een van onze eerder gekochte marmeren souvenirs al kapot; hopelijk nog te plakken. Om 5.30 uur worden we morgen opgehaald door de taxi om naar het vliegveld te gaan.
Het is toch wel fijn om eindelijk weer naar Nederland toe te komen, ondanks de komende winter :).

José

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade