Tempels en filmlocaties in Kathmandu

21 oktober 2013 - Kathmandu, Nepal

Kathmandu, maandag 21 oktober, 8.30 uur

Over 3 dagen zitten we alweer in het (koude) Nederland. Ik kijk er naar uit!

We zitten nu in Kathmandu, de door constante smog enorm vervuilde hoofdstad van Nepal. Veel mensen lopen hier met mondkapjes voor. Dat is goed te begrijpen, want het ruikt nergens fris.
We slapen in een backpackershostel buiten het centrum, dicht bij de stupa Swayambhunath. De organisatie is hier ver te zoeken. In de agenda stond dat een Dimitri uit Rusland zou komen. Mijn naam stond er niet in, maar Dimitri uit Rusland is nooit gekomen. We hadden een privékamer geboekt, maar omdat ze dus niet wisten dat we zouden komen hadden ze geen kamer vrij. Daarom hebben ze hun kantoor maar even omgebouwd naar een slaapkamer. Ze hebben een schitterende handgeschreven menukaart, versierd met allerlei tekeningen, maar ze hebben maar voor enkele gerechten de ingrediënten in huis. Vervolgens duurt het ruim 1,5 uur voordat je je eten krijgt, en vergeten ze ook nog eens sommige dingen die je besteld hebt. Hopelijk vergeten ze ze ook op de rekening te zetten.

Zaterdag kwamen we in de namiddag in Kathmandu aan. We hadden oorspronkelijk de bedoeling om nog naar Swayambhunath te lopen, maar daar was het te laat voor. Dat hebben we gisterochtend voor het ontbijt alsnog gedaan. Als je aan Nepal denkt, denk je aan bergen en stupa’s. We hebben het nu allebei gezien. Na een paar rondjes rond de stupa, steeds proberend om goede foto’s te maken, zijn we de 365 treden weer naar beneden gelopen.

Na het ontbijt zijn we gestart met een dagje sightseeing. We hadden de beschikking over een privé-auto met chauffeur. We begonnen bij de Boudhanath stupa. Deze plek herkenden we meteen uit de film Little Buddha. Hij is een stuk groter dan Swayambhunath. Ik vond het enorm indrukwekkend.

Daarna gingen we naar Pashupatinath. Dat is één van de belangrijkste hindoeïstische Shiva-tempels ter wereld. We hebben eigenlijk voornamelijk de grond rond de tempel bekeken. Aan de Bagmati River zijn verschillende ghats waar lijkverbrandingen plaatsvinden, een beetje vergelijkbaar met wat we al in Varanasi gezien hadden. We zijn ook nog wat trappen omhoog gelopen, maar daar waren alleen wat gedenkplekken. We hadden het daar vrij snel gezien.

De laatste stop was Patan. Niet lang nadat we daar aangekomen waren ging mijn slipper kapot (dit moet erin van José, ze vond het enorm grappig). Met 1 slipper en 1 blote voet ben ik op zoek gegaan naar een plek waar ze slippers verkochten. Gelukkig duurde dat niet heel lang. Toen ik vroeg of ze mijn oude slippers konden weggooien, zei de verkoper: “je kunt ze buiten op straat weggooien.” Ik heb ze maar weer meegenomen.
Toen ik slippers gekocht had hebben we Patan Durbar Square, Kumbheshwor Temple en The Golden Temple bekeken. Daarna gingen we terug naar ons hostel.

Vandaag gaan we via Bhaktapur naar Nagarkot. Vanaf daar kunnen we bij helder weer de Mount Everest zien.

Demi