Plitvice Meren

23 september 2015 - Zadar, Kroatië

Zadar, 23 september 2015, 22.50 u.

Eindelijk, de Plitvice Meren kan ik van mijn Bucket List wegstrepen. Omdat we wisten dat het een lange dag zou worden zijn we wat vroeger opgestaan dan voorgaande dagen. Om 8 uur zijn we al vertrokken. De rit viel me eigenlijk reuze mee. Het was een best mooie rit die dwars door de bergen heen ging (onder andere door een 6 km lange tunnel).
Rond 10.30 u waren we bij het park, waar we na het kopen van een ticket een parkbus hebben gepakt naar het hoogste meer van het park. Vanaf daar loopt een route van zo'n 5 km langzaam naar de lagere niveau's. Aan watervallen was er geen gebrek. Achter elk hoekje was wel weer een nieuwe te vinden. De één nog mooier dan de ander. De camera's stonden dan ook roodgloeiend.
Na deze wandeling kwamen we bij het vertrekpunt van de boot die ons in zo'n 15 min naar de andere kant van een wat groter meer bracht, zodat we daar een nieuwe wandeling van zo'n 4 km door het lage gedeelte van het park konden starten. Net als in het hoge deel was er hier aan watervallen geen gebrek. Ook was er een soort grot waar we helemaal door naar boven konden klimmen. Dat was wel apart.

Helaas begaf de camera van mijn moeder het opeens. Het bleek een probleem dat we niet ter plekke konden oplossen. De rest van de middag moesten we dus alleen met mijn camera doen (1 geluk dat we die wel nog hadden). We hebben op internet een mogelijke oplossing voor dit probleem gevonden. We gaan morgenvroeg proberen of dat helpt. Kan helaas niet nu, omdat we een heel klein schroevendraaiertje nodig hebben, die ze hopelijk bij een opticien hebben.

Even terug naar de Pitvice Meren: we kwamen ook langs een indrukwekkende grote waterval Veliki Slap van 78 m hoog. Erg mooi!
Het was wel te merken dat er de laatste tijd weinig regen is gevallen. Op internet kwam bij veel watervallen beduidend meer water naar beneden.

Vanaf het eindpunt van de tweede wandeling hebben we een parkbus terug gepakt naar onze parkeerplaats, en daarmee was de dag alweer voorbij. Morgen gaan we naar het bergachtige Paklenica National Park. Ik ben erg benieuwd!