Split, Omiš en Trogir

20 september 2015 - Zadar, Kroatië

Zadar, 20 september 2015, 22.40 u.

Nou, die nacht mag ik gerust een horrornacht noemen. Het was echt noodweer: donder, bliksem, heel veel regen en harde wind, en dat bijna de hele nacht. Gelukkig heb ik naar omstandigheden nog best goed geslapen. M'n moeder heeft wel heel slecht geslapen helaas :(.

Zoals ik gisteren al schreef zijn we vanochtend als eerste naar Split gereden. Daar kwamen we helaas pas om 12 uur aan (het was ruim 1,5 u rijden, en we waren vrij laat vertrokken). We hebben ons geconcentreerd op het oude centrum, en dan vooral het Paleis van Diocletianus. De bouw van paleis startte in 293 en duurde 10 jaar. We hebben kriskras door alle smalle steegjes gelopen en zijn ook binnen in de Treasury, Kathedraal, Bell Tower, Crypte en Jupiter's Temple geweest. Vooral de Bell Tower was de moeite waard.
Na zo'n 3 uur hebben we besloten om deze mooie stad te verlaten en verder te rijden naar Omiš, een oude piratenstad.
Het stadje ligt aan zee, rondom de monding van de Cetina-rivier. Rondom het stadje zijn rotsachtige bergen gelegen, wat voor prachtige uitzichten zorgde.
We zijn flink wat trappen opgeklommen om bij een fort op één van die rotsen te komen. Vanaf daar hadden we een prachtig uitzicht over de Cetina-kloof, Omiš zelf en de zee. Echt een aanrader! Het was het absoluut waard om hiervoor nog iets verder naar het zuiden te rijden.

Na Omiš zijn we weer richting het noorden gereden. We kwamen weer langs Split, om vervolgens bij Trogir te stoppen. Het oude centrum van Trogir staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco, en heeft gebouwen in verschillende stijlen: Romaans, Gothisch, Barok en Renaissance. Dit komt doordat Trogir in handen is geweest van verschillende volkeren. Omdat het inmiddels etenstijd was hebben we hier ook gegeten.

Hier in Kroatië wordt het al vroeg donker. Inmiddels was het bijna 20 u, en zo goed als donker. Daarom hebben we besloten om niet meer verder via de kust te rijden, maar de autosnelweg te pakken (1,5 uur rijden, in plaats van zo'n 2,5 à 3 uur) terug naar Zadar.
Moe van deze dag hebben we daarna niks meer gedaan.

Morgen gaan we naar Krka National Park, waar prachtige watervallen liggen. Gauw slapen dus maar!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade