Dolfijnentocht in de Stille Oceaan

28 december 2012 - Uvita, Costa Rica

Vrijdag 28 december (20.30 u)

We liggen nu lekker op tijd in bed, omdat we morgen best vroeg op moeten. We worden al om 7 uur opgehaald voor een dagtocht naar Corcovado.

Gisterochtend zijn we vrij vroeg (rond 8 uur) richting Ojochal vertrokken. Aangezien het maar 1,5 uur rijden was kwamen we dus ook redelijk op tijd in Ojochal aan. De eerste keer hadden we onze afslag naar de lodge gemist, waar we gelukkig vrij snel achter kwamen. Helaas reden we ook de tweede keer weer erlangs. Het staat ook gewoon ontzettend slecht aangegeven. Bij de derde keer reden we dan toch eindelijk de goede weg in.

De lodge waar we hier slapen wordt gerund door Nederlanders. In plaats van met handen en voeten (of Engels, wat veel mensen hier ook spreken), kan het dus allemaal gewoon in het Nederlands. We slapen in een grote tent, met badkamer en al. Dat betekent dus dat we, net als in Tortuguero, slapen met alle junglegeluiden op de achtergrond. Enkele tientallen meters onder ons stroomt een beek/riviertje die we ook horen. Naast die rivier hangen verschillende hangmatten waar we allebei wel even van genoten hebben. In de rivier hebben de eigenaars enkele plekken gecreëerd waar je kunt zitten en water over je heen kunt laten lopen, want er is vrij veel hoogteverschil. Op 1 plek is een rots met daarachter water wat diep genoeg is om vanaf die rots in te springen. In eerste instantie vertrouwden we het niet helemaal, maar nadat iemand anders gesprongen was en veilig boven water kwam hebben wij het ook gedaan. Het viel toch best wel mee :). Die andere personen waren trouwens een stel dat we al eerder getroffen hebben tijdens deze reis. Ook zit hier nog een Duits stel dat we al eerder gezien hebben en vanmiddag kwamen we weer een ander stel tegen dat we ook al een paar keer gezien hadden. Iedereen lijkt wel dezelfde reis te maken…

Gisteravond hebben we bij een restaurant hier vrij dicht bij de lodge gegeten. De serveerster kwam keurig een menu met daarop 10 keuzes brengen. Toen wij uiteindelijk een keuze gemaakt hadden zei ze dat ze dat helaas niet hadden en dat we maar uit 3 dingen konden kiezen :P. Dus maar varkensvlees in plaats van kip. Het was helaas vrij taai dus wat mij betreft niet de lekkerste maaltijd die we gehad hebben.

Vanochtend werden we na het ontbijt (met echte Nederlandse pannenkoeken :D!!!) om 8 uur opgehaald voor een dolfijnen-/walvissentour. We reden vanaf de lodge naar de plaats Uvita (ongeveer 20 min rijden). Daar aangekomen kregen we eerst allemaal een reddingsvest en na een korte wandeling naar het strand konden we op de boot stappen.
We hadden al te horen gekregen dat de walvissen dit jaar vrij laat waren (normaal vanaf december) en dat de kans dat we ze niet zouden zien vrij hoog was. We voeren met twee boten, dus als de ene kapitein wat gezien had zou hij dat doorgeven aan de andere en andersom. Op een gegeven moment kreeg de kapitein van de andere kapitein te horen dat ze daar dolfijnen hadden gezien. Dus wij gingen daar meteen op af. Onderweg daar naartoe zagen we ook nog een warana schildpad zwemmen, dus nu hebben we dan toch nog een zeeschildpad gezien! Toen we bij de andere boot aan kwamen zagen we de dolfijnen inderdaad al vrij snel. Ze maakten allemaal mooie sprongen en zwommen vrij veel naast en voor de boot. Erg leuk, zeker omdat we in Zuid-Afrika tijdens de walvissentour geen dolfijnen hadden gezien.
Na de dolfijnen voeren we naar een klein eiland waar veel fregatvogels zaten. Vanuit daar gingen we naar een grotopening waar we doorheen voeren. Uiteindelijk kwamen we op een plek waar we konden gaan snorkelen. Toen we dat in Zuid-Afrika deden was dat geen succes, omdat de duikbril me toen veel te groot was. Nu ging het gelukkig prima! We hebben best wat mooie vissen gezien. Helaas tijdens deze tour dus geen walvissen.

Rond 14 uur waren we weer terug bij de lodge. De rest van de middag hebben we rustig aan gedaan.

We hadden besloten om ’s avonds naar Ojochal te rijden om daar bij een Soda te gaan eten. Zo konden we meteen tandpasta kopen in de supermarkt, aangezien die van ons op was. Eerst hadden we de afslag gemist naar Ojochal (nogmaals, het staat hier niet altijd even duidelijk aangegeven). In het dorp waren we op zoek naar een Soda. Na een paar 100 meter reden we echter weer de wildernis in. Ik riep op een plek waar rechts parkeervakken waren dat we beter konden keren. José had die parkeervakken echter niet gezien, reed nog een paar meter verder, en ging daar vervolgens keren. Het gevolg was dat we dwars op de weg stonden, met de voorbanden in de berm die een stuk lager lag. Voor ons lag een beekje dus we kwamen niet meer voor- of achteruit. Toen heb ik weer plaats genomen achter het stuur. Na flink wat slipwerk lukte het me gelukkig toch om de auto weer op de weg te krijgen (zonder de 4W-Drive aan te zetten!)… Zo, dat was dan weer even een egoboost voor mezelf :P.. Uiteindelijk bleek dat het eerste gebouw dat we in het dorp tegen waren gekomen een Soda was. Daar hebben we dan ook lekker (en goedkoop) gegeten.
José ligt naast me en wil heel graag dat ik nog even opschrijf dat ze een goede hellingproef uitgevoerd had toen we Ojochal weer uit reden :).

Morgen gaan we dus erg vroeg weg. Daarom ga ik nu maar slapen :)

Demi