De geweldige natuur van Tortuguero

14 december 2012 - Tortuguero, Costa Rica

Vrijdag 14-12 (20.30 u)

Vanochtend zijn we om 6 uur vertrokken om wildlife te gaan spotten vanuit de boot. Het weer was echt perfect. We hebben behoorlijk veel dieren gezien, zoals heel veel vogels, kapucijnapen, brulapen, kaaimannen, een leguaan en een basilisk. Zeker de moeite waard dus. Vervolgens gingen we terug naar de lodge om te ontbijten, hoewel het voor ons inmiddels als lunch voelde.
Na het ontbijt zijn we met dezelfde gids het Tortuguero National Park in gelopen. We hebben tijdens die tocht niet veel dieren gezien, maar de dieren die we zagen waren wel indrukwekkend. Hoogtepunt was een eyelash pitviper, een heel klein geel slangetje, dat enorm giftig is. Tijdens deze tocht kregen we voor het eerst echt te maken met het feit dat we in een regenwoud zijn, want het begon opeens hevig te regenen.
Na deze wandeltocht gingen we terug naar de lodge om te lunchen, wat inmiddels als avondeten voelde.
Na deze lunch stond onze gids voor de komende paar uur ons al op te wachten. Voordat we in de boot stapten liet de gids ons een klein slangetje zien dat hij gevonden had. Het was een vine snake. We hebben hem allebei even vastgehouden. Daarna gingen we in een kano de natuur verkennen. Dit betekende dus dat we zelf moesten peddelen. Tijdens deze tocht hebben we weer redelijk wat dieren gezien. Ook hebben we in levenden lijve ondervonden dat het meteen behoorlijk hard regent als het regent. Gelukkig hadden we poncho’s. Anders zouden we echt van top tot teen kletsnat geworden zijn. Er stond een paar centimeter water in de boot.
Toen we bij de lodge aan kwamen zijn we nog met dezelfde gids op zoek gegaan naar kleine kikkertjes, met resultaat. We hebben 2 soorten gevonden. José heeft er 1 van vastgehouden. Opeens sprong hij uit haar hand in haar haren. En daar had hij het wel naar z’n zin, want hij bleef lekker zitten :).
Nu begin ik te merken dat we vanochtend enorm vroeg op waren, want ik ben best moe. Morgen vertrekken we pas om 9 uur, dus we kunnen uitslapen :). We zullen dan weer terug gaan naar hetzelfde restaurant in Guápiles waar we tijdens de heenreis naar Tortuguero ontbeten hebben. Daar nemen we vervolgens onze huurauto in ontvangst. Spannend!

Demi