San José verkennen

13 december 2012 - Tortuguero, Costa Rica

Donderdag 13-12 (18.00 u)

Wauw! Wat een dag vandaag. Echt geweldig. We zijn nu in Tortuguero, in de Evergreen Lodge. De lodge heeft allemaal bungalows die aan een houten, verhoogd pad liggen. We kunnen nu alle avond- en nachtgeluiden horen, want er zijn geen ramen; alleen horren. We hebben een ruime slaapkamer, en een ruime douche”cabine”. Demi schrijft zometeen verder over vandaag, eerst nog even over gisteren.

Na onze “meet & greet” met de reisorganisatie zijn we lopend San José gaan verkennen. In alle boekjes stond vermeld dat San José een stad is met weinig bezienswaardigheden, en de dingen die de moeite waard zijn liggen allemaal bij elkaar. Halverwege zijn we nog even bij het hotel langs gegaan om van kleding te wisselen. Dat had twee redenen. Ten eerste werd het bewolkt en toch een beetje koud. Ten tweede voelde ik me zo ontzettend bekeken dat ik me niet prettig voelde in m’n korte broek. Alle Tico’s hadden trouwens ook lange broeken aan, sommigen zelfs shirts met lange mouwen.
Tijdens de lunch hebben we bij een leuke Soda gegeten. Na een kleine miscommunicatie kregen we soep en een sandwich. De soep hadden we eigenlijk niet besteld, maar mochten we toch opeten. Het is me niet duidelijk of de soep er gewoon bij hoorde, of dat we extra gratis soep hebben gekregen.
We hebben in San José wat parken (of eigenlijk parkjes) bekeken, een paar pleinen, het Teatro Nacional en de Mercado Central. We dachten even een wereldstekker of in ieder geval een stekker voor Costa Rica naar Nederland te kunnen kopen. We gingen van elektronicazaak naar kraampje en andersom. Elke keer moesten we opnieuw uitleggen wat we wilden hebben. We hebben wat mensen bezig gehouden! Uiteindelijk hebben we een veelbelovende stekker gekocht, maar die bleek niet goed te zijn. In het hotel hebben we toen de plastic randjes van onze Hema wereldstekker gesloopt; nu past de stekker van Demi’s laptop er wel in. Opgelost!
Na Skypen met Demi’s ouders en mama zijn we gaan eten in Café Mundo, tegenover ons hotel. Het was heel gezellig en romantisch. We hebben op het balkon gegeten en overal stonden kaarsjes. We kregen meteen een groot glas water met ijsklontjes. Deze werd bijgevuld zodra hij leeg was, gewoon gratis . Dat mogen ze in Nederland ook wel doen.
Alle mensen die in de horeca werken dragen haarnetjes, en sommigen zelfs handschoentjes.

We zijn om 21 uur al naar bed gegaan, want ons ritme klopt nog niet helemaal. Daarnaast moesten we vanmorgen voor half 7 uitchecken in verband met onze reis naar Tortuguero.

José