Sightseeing in Mumbai

5 september 2013 - Mumbai (Bombay), India

Donderdag 5 september, 10.45 uur Indiase tijd

Inmiddels zit ik een paar dagen in Mumbai. Het is nog een beetje wennen aan de Indiase manier van leven. Mensen vriendelijk bedanken omdat ze hun werk doen is hier erg raar. Je wordt echt constant op straat aangesproken door mensen die wat van je willen: hasj verkopen, met je op de foto, mensen die je willen zegenen en ga zo nog maar even door. Ik heb zelfs José al een keer kunnen ruilen voor 2 koeien. Zijn ze nou helemaal gek geworden, ze is toch zeker 3 koeien waard! Ik hoef hier hopelijk niet bij te zetten dat dat een grapje was :P..

Eerst nog maar even over de rest van de heenreis: eigenlijk hoef ik daar niet heel veel meer over te zeggen. Ook de rest van de reis is prima verlopen. Mijn bagage is heelhuids (en compleet) aangekomen. Daar was ik na de verhalen van José erg blij mee. Het was natuurlijk super om na een half jaar eindelijk José weer te zien. Ze stond me al op te wachten toen ik naar buiten kwam lopen. Ze had al een taxi geregeld om naar de lodge te rijden. Toen we daar aan kwamen (om 6 uur/6.30 uur) zijn we eigenlijk vrijwel meteen gaan slapen. Ik was moe na aan lange reis en ook José had nog niet geslapen omdat ze bachelorette-party van Saumya had gehad.
Toen we uiteindelijk een beetje waren uitgeslapen zijn we gaan ontbijten (of lunchen, hoe je het ook wil noemen) en daarna stond de dag vooral in het teken van het ontmoeten van collega’s van het lab van José. Uiteraard kreeg ik een privé-rondleiding door het lab en in het animal house. Speciaal voor de collega’s van José had ik drop en kleine pakjes hagelslag en vlokken uit Nederland meegenomen. Hier werd flink van gesnoept, wat erg leuk was om te zien. De drop werd over het algemeen als een vreemde smaak chocolade aangezien.
’s Avonds zijn we samen met Saumya en Suman gaan uiteten (of dubbel-daten, hoe José het graag noemt). Dit was erg gezellig. We hebben na het eten een hele tijd aan de Marine Drive gezeten.

Gisteren zijn we vroeg opgestaan om de taxi naar de Gateway of India te pakken. Dit monument werd gebouwd om het bezoek van Koning George V van het Verenigd Koninkrijk en Koningin Mary van Teck aan Bombay in 1911 te herdenken (lang leve Wikipedia :P). Naast de Gateway ligt het Taj Mahal Palace & Tower. Dit was één van de plekken waar in november 2008 een reeks aanslagen is geweest.
Vanaf de Gateway hebben we de veerpont gepakt naar Elephanta Island. Daar aangekomen moesten we nog een stuk lopen om bij de Elephanta Caves te komen. Hier hebben we er met wat overtuigingskracht van José voor gekozen om een gids te nemen. Ondanks dat ik soms wat moeite had om hem te verstaan (ik moet nog een beetje wennen aan het Indiase accent… Oja zelfs José spreekt nu Engels met een Indiaas accent. Dat is erg grappig :P) was dit erg informatief en kwamen we veel meer te weten dan als we zelf de grotten bezichtigd zouden hebben.
Toen we klaar waren zijn we buiten nog even in de schaduw gaan zitten om de apen te bekijken en fotograferen. Ze zijn echt totaal niet mensenschuw en komen dan ook enorm dichtbij. Eten wordt gewoon van mensen afgepakt (waar ken ik dat nog eens van?) dus het is dan ook beter om dat niet te doen daar.

Nadat we de veerpont terug hebben gepakt zijn we gaan lunchen. Daarna hebben we een sightseeing-wandeling gemaakt. Hierbij kwamen we langs verschillende mooie gebouwen als St Thomas’ Cathedral, High Court en University of Mumbai.
’s Avonds hebben we gegeten bij Leopold Café. Ook hier zijn in november 2008 aanslagen geweest, dus het is het beroemdste café van Mumbai.

Vandaag staat vooral in het teken van ons klaar maken voor de vlucht naar Udaipur vannacht. José moet nog wat spullen terug sturen naar Nederland, we moeten natuurlijk onze tassen inpakken en José wil natuurlijk nog afscheid gaan nemen van iedereen op het lab. Vanavond gaan we romantisch uit eten om te vieren dat we vandaag precies 5 jaar een relatie hebben.

We laten snel weer van ons horen :).

Demi